În vacanța de Rusalii, am făcut bingeing cu seriale din lumea fashion design-ului, pentru simplul motiv că, în 2024, pare să se fi spart țeava cu acest subiect. E drept că asta s-a întâmplat din rațiuni mai degrabă legate de promovarea drepturilor minorităților sexuale (doar pe latura gay), decât din real interes pentru arta costumului, dusă la știutele ei înălțimi, de mari creatori precum Karl Lagerfeld, Crisóbal Balenciaga, Christian Dior și Halston. În timp ce scriu, probabil că se filmează (conform unor știri din presă), după același criteriu, un biopic despre George Michael (cel despre Freddy Mercury s-a bifat, deja).
Totul a început cu Becoming Karl Lagerfeld, imposibil de refuzat ca urmare a participării (de neînțeles) a lui Daniel Brühl, mai degrabă asemănător unui Alexandru Papadopol, decât Kaiserului modei. Acțiunea plictisește prin caracterul programatic al tezei homosexuale a filmului, care se învârte, strict, în jurul relației lui Karl cu un partener de așternut, fără alt reper existențial decât ciopârțirea averii făcute de creierul supradotat al cuplului. E introdus, în ecuația propagandistă, strict sub raport sexual, și YSL, altfel adversar redutabil, pe planul creației artistice. Ceea ce reiese, din serial, este propensiunea lui Lagerfeld mai degrabă către antreprenoriat și afacere, decât către artă cu burta goală, inclusiv prin libera sa deschidere către prêt-à-porter (un adevărat sacrilegiu pentru Balenciaga). Actorul cu nume german, Daniel Brühl, deși născut în Spania, vorbește în paralel franceza și germana, făcând acțiunea plauzibilă fie și sub raport lingvistic (un câștig, așa cum se va vedea, ulterior, în The New Look). Serialul beneficiază de o coloană sonoră glorioasă, de inspirație barocă.
Cristóbal Balenciaga vine cu același tipar politic, al minorității sexuale discriminate, acum alegând să se impună - nu doar să se dezvăluie - privirilor, dar adaugă un aport politic mult mai consistent, cel al colaboraționismului cu ocupantul nazist ordonator de credite și de ținute de gală, în timpului celui de-al doilea Război Mondial. Să vezi și să nu crezi, dar republicanul spaniol Balenciaga se dovedește a fi fost un adevărat partizan. În timpul ocupării Parisului de naziști și al persecuției evreilor, creatorul rezistă, eroic, prin... pălării. Balenciaga este un redutabil maquis al modei. În ziua eliberării, după ce furnizează rochițe și fustițe iubitelor naziștilor, se disociază de fostele lui cliente, în numele... artei. Plictisește ideea Parisului înspre care se îngrămădesc toți croitorii (precum românii, înspre Mykonos, în vacanța de Rusalii), dinspre care doar Coco Chanel pleacă, închizându-și atelierul pentru a nu-și înclina coloana în fața ocupanților.
Lucrul acesta nu-l aflăm din serialul dedicat spaniolului, ci din The New Look, mai exact din prima sa jumătate de oră, restul fiind un amestec de clișee imposibil de privit. Serialul este dedicat lui Christian Dior, dar nu beneficiază de pe urma glorioasei sale distribuții (care îi include pe John Malkovich, sau pe Juliette Binoche, în rolul lui Coco Chanel), pentru simplul motiv că este catastrofal conceput și atroce realizat. Spun doar atât: Juliette Binoche însăși vorbește în engleză. Cât despre protagonist, nu seamănă cu Dior nici filmat din Turnul Eiffel, noaptea, pe furtună.
Cu atât mai surprinzător devine Halston, în care se distinge Ewan McGregor într-un rol magistral. Serialul este lansat în 2021, dar constituie o bornă de netrecut de toate celelalte seriale, realizate de atunci. Povestea este cea clasic americană, a mărețului vis american. Latura iubirii gay nu lipsește nici ea, dar este lipsită de ostentația intenției programatice. Parisul este ars în efigie, cu o ironie lipsită de orice milă, neexistând complexul acestei capitale, fie și a modei, și nici aspirația de luare a sa cu asalt. Dimpotrivă, competiția designerilor de modă, petrecută la Versailles, este crâncen satirizată. Spațiul atribuit lui Halston cu acea ocazie are, în marele Versailles, tavanul găurit, simbol al găunoșeniei rușinoase și al fațadei înșelătoare. Dacă nu este gol, regele (Regele Soare, nu oricare) este dezbrăcat în public, chiar acolo, la el acasă.
Vacanța de Rusalii s-a încheiat, serialele având ca subiect moda au fost epuizate. Începe săptămâna PRIDE, pe care o susțin. Aștept și serialul dedicat lui Coco.