La Ideo Ideis #19 Alexa Tofan va susține workshopul Kit de supraviețuire pentru trupa de teatru.
Alexa revine ca trainer la Ideo Ideis.
Pink Freud este o trupă formată în urma capsulei Ideo Ideis de la Roșiorii de Vede. Adolescenții din Roșiori, alături de colegii lor din Alexandria, sunt coordonați de Alina Savu și pregătesc spectacolul Cum poate ceva atât de greșit să mă facă fericită după un text de Sabina Balan.
Vanessa Buga: Mulți dintre cei care au trecut prin Ideo Ideis de-a lungul anilor spun că această experiență i-a schimbat, că a fost un catalizator pentru viața lor ulterioară, profesională sau personală, indiferent de traseul pe care l-au ales ulterior. Care a fost prima ta întâlnire cu Ideo Ideis și cum a fost ea?
Alexa Tofan: Eram în clasa a XI-a și făceam parte din trupa de teatru Orpheus a Colegiului Mihai Viteazul din București. Am construit și am adaptat singuri spectacolul Fluturii sunt liberi de Leonard Ghershe cu care am participat la toate festivalurile din oraș. Aveam și multe trofee adunate pe parcursul anului, astfel că ne doream foarte mult să fim văzuți și de juriul de la Ideo Ideis. Din păcate colegul din rolul principal nu a putut să se înscrie la festival așa că noi, restul, ne-am cumpărat bilete și ne-am plătit cazarea ca să putem participa la cursuri și să putem vedem spectacolele invitate. Am trăit toată experiența Ideo Ideis mai puțin prezentarea spectacolului nostru. Am suferit atunci văzând alți liceeni jucând, am fi dat orice să urcăm și noi pe scena. Asta s-a întâmplat acum 12 ani, în 2012.
Când am fost invitată să fiu trainer, în 2023, am simțit ca bucuria e în primul rând a copilului din mine care nu a putut să participe atunci.
V.B.: Ideo Ideis este un festival care îi face pe mulți să se întoarcă an de an la Alexandria, fie ca participant, voluntar, trainer sau spectator. Pe tine ce te determină să revii în festival și cum s-au schimbat motivele și așteptările tale legate de Ideo pe parcursul timpului?
A.T.: Profesionalismul organizatorilor este la cel mai înalt nivel. Pentru mine, ca trainer, participarea la festival a fost una dintre cele mai frumoase experiențe. Ideo te face să te simți văzut și apreciat, iar din postura asta e foarte ușor să fii generos și să cauți să vii cât mai pregătit.
Mă întorc la Ideo să mă verific, să-mi dau seama dacă am mai progresat în timpul anului și să constat ce mai pot să îmbunătățesc.
V.B.: De-a lungul anilor petrecuți în festival, am luat parte la mai multe ateliere de teatru tânăr. Am văzut astfel că se fac mai puțin exerciții de actorie propriu-zisă și mai mult exerciții pentru pregătire scenică (adică exerciții de concentrare, atenție, spirit de echipă, care să servească unei ulterioare dinamici scenice). Cum îi ajută aceste exerciții pe tinerii care nu vor fi actori?
A.T.: Cred că orice echipă, fie ea de teatru sau nu, se poate folosi de acest tip de exerciții. Ca student deseori îmi dădeam ochii peste cap când ni se spunea că trebuie să începem cu jocuri de încălzire / concentrare / atenție. Dar, odată cu trecerea timpului, ca actor, am simțit rostul și chiar necesitatea acestor exerciții. Scopul lor este într-adevăr să servească dinamicii din scenă, dar ele sunt la fel de utile și în alte contexte și pot fi folosite în mai multe domenii. Am lucrat de-a lungul timpului aceste jocuri și cu oameni din corporație, avocați, agenți imobiliari, brokeri, polițiști și au același rezultat benefic pentru echipă.
V.B.: M-a fascinat dintotdeauna să privesc cum Ideo Ideis își pune amprenta diferit în viața fiecărui om implicat și uneori chiar îi ajută pe aceștia să își descopere vocația - artistică sau nu. Pe tine te-a influențat festivalul în decizia de a studia arta actorului și la facultate, sau a fost doar o confirmare în plus pentru o hotărâre deja luată?
A.T.: Pot spune că după experiența Ideo mi-am întărit convingerea că pot și vreau să lucrez cu adolescenți. Încrederea în capacitățile proprii e foarte importantă pentru a rămâne în echilibru psihic când ești la început de drum, mai ales într-o meserie cu activitate intermitentă. E ușor să îți pierzi încrederea în perioadele în care nu apar proiecte.
Cât privește actoria, cu siguranță participarea la festival a înclinat balanța înspre facultatea de actorie. Din păcate atmosfera Ideo nu s-a regăsit și în viața de student, cel puțin pentru mine. Mi-ar fi plăcut să existe un Ideo Ideis pentru studenți.
V.B.: Dacă privești în urma către anii în care tu erai la primele experiențe în festivalul Ideo Ideis, cum ți se pare că s-a schimbat atmosfera de la Ideo Ideis? Ce s-a câștigat, ce s-a pierdut?
A.T.: S-au adăugat capsulele și experiențele din afara Alexandriei, care îmbogățesc inclusiv atmosfera din festival. Mi se pare, în primul rând un câștig cultural pentru tinerii din orașele unde au loc capsulele. În rest entuziasmul este neschimbat. Și senzația de apartenență.
V.B.: Mai am o ultimă întrebare despre trecutul și prezentul Ideo Ideis. Se vorbește mult că tinerii din ziua de azi nu mai sunt la fel ca tinerii din ziua de ieri. Ce unește și ce deosebește generațiile noi de tineri participanți la Ideo Ideis de generația ta?
A.T.: Mi se pare ca nu există cu adevărat nicio diferență. Ideo atrage oameni cu interes față de lumea artistică. Cu siguranță că generațiile noi sunt diferite, dar în cazul tinerilor cu înclinație artistică, cred că esența creativă conservă însușiri precum: deschidere, spontaneitate, profunzime, pasiune; care se regăsesc în egală măsură la orice generație.
Extra-întrebare: Care este principala calitate a acestui fenomen Ideo Ideis?
A.T.: Cred că este foarte important pentru tineri să tindă către ceva, să aibă un loc unde să își dorească să ajungă. E greu să-ți auto-alimentezi motivația. Pentru a-ți menține pasiunea trebuie ca din când în când să fii văzut și încurajat. Asta face Ideo Ideis pentru tineri.
V.B.: Vă mulțumesc frumos pentru răspunsuri, sper să ne și cunoaștem personal la Ideo.