august 2024
Gala Tânărului Actor HOP 2024
O vară toridă, care nu se lasă dusă încă, care te face să treci hop peste hop pentru a accepta temperatura și să îți spui că totul va fi bine. Dar când ești tânăr, plin de energie, de dorință creatoare, de optimism, lucrurile, ca și căldura, sunt luate mai ușor.

Asta cu căldura, care este un adevăr de netăgăduit, a fost o introducere pentru a vă spune că la Alba Iulia s-a ajuns la cel de-al 27-lea HOP al Tinerilor Actori. Și că HOP-ul pe care îl au ei de trecut e poate mai ceva ca arșița zilei - dar asta rămâne de văzut.

35 de tineri actori au descins în Alba Iulia ca să fie văzuți, ca să se facă auziți, ca să își ofere șansa unei experiențe de neratat, aș spune, pentru drumul pe care îl au de parcurs și, evident, ca să câștige: experiență, premii, prieteni... 35 de tineri frumoși, talentați, zic eu, jucăuși, ambițioși, sensibili, onești, realiști, muncitori, îndrăzneți sau mai puțin îndrăzneți, exigenți, duri cu ei înșiși, visători, echilibrați, timizi, creativi, optimiști, spontani, cu simțul umorului, pasionați, liberi, cu capul în nori și cu picioarele pe pământ, OAMENI, ăia care fac teatru (ca să îl parafrazez pe unul dintre ei). Cam așa s-au declarat, ca răspuns la întrebarea Oanei Balaci din interviurile de la LiterNet: Cum te vezi tu? (lista participanților și link la toate interviurile aici).

Dincolo de cum s-au declarat ei, vor trebui să fie autentici, pentru că aceasta este tema ediției HOP 2024 - IDENTITATEA ACTORULUI AUTENTIC - AMPRENTA UNICITĂȚII SALE, o temă, deloc facilă, care îi invită să revină asupra actului teatral în sensul său cel mai simplu și curat, fără intervenții tehnologice, fără artificii.

Regizorul Erwin Șimșensohn, directorul artistic al acestei gale, care i-a urmărit și le-a fost alături și la tabăra pre-HOP de la Constanța, a argumentat alegerea acestei teme ca fiind o necesitate în căutarea lor ca artiști, în descoperirea și identificarea artistului, a creatorului din ei. Ideea este ca prin cuvântul, vocea, corpul și gândul propriu, fiecare să își demonstreze autenticitatea. Sună frumos, simplu, dar, de cele mai multe ori, ceea ce pare simplu vine cu capcanele sale, pentru că simplitatea este cea mai dificilă de înțeles și de exprimat. Din dorința de a fi bun, mai bun decât ceilalți dintr-o competiție (nu putem anula această idee de competiție, oricât s-ar dori), există tendința de a încerca tot felul de "giumbușlucuri", care să nu le fie deloc utile.

Puțin ne mai desparte de prima zi de concurs, de primele încercări și emoții. Dar, până a vorbi despre probele pe care le vor avea de trecut, trebuie să spun puțin despre atelierele de care au beneficiat concurenții în primele zile la Alba Iulia, care au fost gândite ca să susțină, într-o anume măsură, tema galei, ajutându-i să își înțeleagă și să-și descopere vocea și corpul, evident în strânsă legătură și corelație cu gândul și cuvântul. Asta pe de-o parte. Pe de alta, s-a ținut cont de realitatea din sfera spectaculară, anume faptul că din ce în ce mai mulți regizori se apleacă asupra spectacolului de musical și, aș putea adăuga, că tot mai mulți regizori includ în spectacolele lor, de teatru dramatic, momente coregrafice și muzicale, care susțin textul și interpretarea. Și atunci, tinerii actori trebuie să înțeleagă că lucrând pe mai multe paliere, străduindu-se să își descopere și să își dezvolte cât mai multe aptitudini, au mult mai multe șanse să își găsească un rol și poate chiar un loc într-un teatru, nu doar într-un spectacol.

Unul dintre cele două ateliere a fost susținut de actorul Lucian Ionescu, care este cunoscut ca unul dintre cei mai buni actori de musical din România, la rândul său fost concurent la Gala Tânărului Actor HOP, premiat la Gala Premiilor UNITER 2020 pentru cel mai bun actor în rol principal. Poziția sa față de mai tinerii săi colegi de breaslă a fost una informală, amicală și cât se poate de sinceră. A subliniat, vorbind din propria experiență și din întâlnirile formatoare de care a beneficiat, că cea mai importantă este atitudinea și, ca să obții ceva, trebuie să îți dorești cu adevărat, să fii cât mai organizat și cât mai disciplinat. Și de aici pornește drumul cunoașterii și al autocunoașterii. L-au ascultat cu atenție pe Lucian Ionescu cum le vorbește despre cum să îți analizezi personajul, să-l construiești conștient, cum să construiești scena, să analizezi versurile, cum să îți antrenezi vocea, cum să concentrezi mai mult totul, cu naturalețe și credibilitate. Au învățat să își simtă vibrațiile vocii, să și le coordoneze, să aibă respirația și ritmul potrivit. Având o motivație, declanșezi procesul de gândire, iar rezultatul este ceva viu, care trebuie să transmită emoție. Dar nu am cum să redau, nici nu mi-am propus așa ceva, tot ceea ce s-a întâmplat, discutat, "executat" între mentor și învățăcel. Secretele rămân acolo, în intimitatea creată, în trăirile fiecăruia.


Într-o sală alăturată, coregrafa Cezara Blioju, cu multă energie și cu poftă de dans, îi invită la descătușare, la relaxare a corpului și a minții, în ritm și mișcare, cu atitudine, dar cu grație, dacă se poate (e de căutat și aici). Corpul vorbește și transmite stări, emoții... care concretizează mesajul. Pocnesc din degete, bat ritmul cu tălpile goale, genunchii flexează și se mișcă așa, ca la twist sau ca la charleston, piruete ușoare, umeri care tremură... minunat! E bucurie, pe care ei trebuie să o descopere și să o trăiască. Și... restul e plăcere... Așa zice Cezara.


Cu siguranță aceste ateliere au fost niște întâlniri constructive, cu sfaturi bune de urmat, care să le fie utile în parcursul lor formator.

Ceea ce urmează, în zilele de concurs, sunt: o probă impusă, adică un monolog versificat din opera shakespeariană, dar și o scenă de film, care are la bază un text și o situație dată (la propunerea regizorului și actorului de film Emanuel Pârvu), din care să reiasă capacitatea lor de a interpreta un rol în film (un nou aspect de analizat la jurizare în această competiție). De asemenea, o altă noutate, care va fi luată în vedere la jurizare, va fi modul în care se vor dovedi a fi buni prezentatori, pentru că prezentarea acestei gale va fi făcută integral de concurenți.

Așadar, juriul va avea multe aspecte de avut în vedere, iar ei, tinerii actori, multe aspecte de prezentat. Dar, despre toate astea într-o cronică viitoare.

S-au cunoscut deja, au legat noi prietenii, vor fi amici... rămâne de văzut. Oricum s-au salutat cu prietenie și cu multă bucurie.


Mult succes tuturor concurenților, încredere și bucurie de joc și interpretare!

(foto: Flaviu Dușa)



0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus