... dar nu și ieri (19.09.2024). Recitalul Lilyei Zilberstein pe mine una m-a împietrit. Uneori aveam senzația că nu doar mâinile de iei, dar și ea, și într-un final, cu toții ne vom lua zborul. Așa, nemișcați și complet fermecați. Au trecut minute în șir la final chiar și să se pornească mâinile la aplaudat.
Președintele Juriului la Concursul Internațional George Enescu 2024, Secțiunea Pian, a venit cu o selecție spectaculoasă. Recunosc, sunt subiectivă când văd Ravel și Rahmaninov, totuși, ieri i-am auzit ca un lux. Totul suna robust, plin, precis, legat, și extrem de captivant. Da, Ravel era cunoscut și pentru atenția sa deosebită la detalii dar totuși, în ciuda abordării sale metodice, lucrările sale transmit o nuanță emoțională profundă și frumusețe, combinând logica cu expresivitatea într-un mod unic. Ieri, s-a auzit extrem de clar acest credo. După Ravel, am ascultat Chausson, care a fost și un patron al artelor și un om foarte cult, având o casă la Paris unde se întâlneau personalități culturale ale vremii, cum ar fi Claude Debussy.
Cei doi au fost urmați de Czerny. Posibil ca el să fi avut un impact discret, dar totuși semnificativ asupra istoriei muzicii, oferind baza tehnică pe care mulți mari pianiști și-au clădit carierele. Introduction, variations brillantes et rondeau de chasse op. 202 este o lucrare destinată pianiștilor avansați, deoarece necesită un control tehnic excepțional și o mare agilitate. Ea este un exemplu clasic de muzică scrisă nu doar pentru plăcerea auditivă, ci și pentru a arăta măiestria interpretului. Nimic mai mănușă Lilyei!
13 Preludii op. 32. 13 perle. Nu mă saturam și nu m-am săturat. Și tot Rachmaninov la bis, Moment muzical nr. 5. O sală plină care am dispărut ieri un pic, cu toții.
Ateneul Român, Joi, 19 septembrie 2024, ora 19
Recital Lilya Zilberstein - pian (Președintele Juriului la Concursul Internațional George Enescu 2024, Secțiunea Pian)
Program: Maurice Ravel - Valses nobles et sentimentales / Ernest Chausson - Quelques Danses op. 26 / Carl Czerny - Introduction, variations brillantes et rondeau de chasse op. 202 / Serghei Rahmaninov - 13 Preludii op. 32
concurs.festivalenescu.ro/ro/evenimente/19-09-recital-lylia-zilberstein/
... but not yesterday (19.09.2024). Lilya Zilberstein's recital left me completely frozen. At times, I felt as though not only her hands, but she herself, and in the end, all of us, would take flight. Motionless and utterly enchanted. It took minutes at the end even to start to applause.
The President of the Jury at the 2024 George Enescu International Competition, Piano Section, made a spectacular selection. I admit, I'm biased when I see Ravel and Rachmaninov, yet yesterday, I heard them in luxury. Everything sounded robust, full, precise, connected, and extremely captivating. Yes, Ravel was known for his attention to detail, but still, despite his methodical approach, his works convey a deep emotional nuance and beauty, combining logic with expressiveness in a unique way. Yesterday, that credo was crystal clear.
After Ravel, we were delighted with Chausson, who was also a patron of the arts and a very cultured man, having a house in Paris where cultural figures of the time, such as Claude Debussy, would meet.
The two were followed by Czerny. He may have had a subtle impact, but still a significant one on music history, providing the technical foundation on which many great pianists built their careers. Introduction, Variations Brillantes et Rondeau de Chasse, Op. 202, is a piece intended for advanced pianists because it requires exceptional technical control and great agility. It's a classic example of music written not only for auditory pleasure but also to showcase the performer's mastery. Nothing could have suited Lilya better!
13 Preludes, Op. 32. 13 gems. I couldn't get enough, and I still haven't. And the same Rachmaninov as an encore. A packed hall that, for a moment, disappeared yesterday - all of us.