septembrie 2024
Festivalul Internațional de Teatru și Arte Performative, Brăila, 2024
Într-un decor puternic geometrizat își plasează regizorul Bobi Pricop personajele dramei de familie Fiul, producție a Teatrului "Regina Maria" din Oradea, Trupa "Iosif Vulcan". Geometrizat și claustrant totodată, imposibil de a ieși dintr-un mediu familial tot mai traumatizant, din cauza unui adolescent cu probleme. Scenografa Oana Micu a barat spațiul de joc într-un unghi / triunghi central afundat cu laturile înaintând spre buza scenei. În pereții laterali a deschis trei nișe geometrice și ele, servind de intrări sau ieșiri, astfel că muchiile taie în carne vie, înțeapă, rănesc, neliniștesc în egală măsură. Nu sunt goluri în zid care să sugereze evaziune dintr-un mediu ostil, ci spații de camuflare în singurătate proprie fiecărui personaj. Nișa din stânga duce spre Anne, fost soție a lui Pierre, cea din dreapta spre Sofia, actuala soție a lui Pierre și spre copilașul lor. În nișa din dreapta jos s-a cuibărit ca într-o cușculie Nicolas, băiatul din prima căsătorie al lui Pierre. În mijlocul triunghiului astfel conceput, e situat, static și dramatic, însuși Pierre, bâjbâind, încercând să găsească soluții pentru mediere între părți. Piesa în plus, care disturbă simetriile este, evident, Nicolas, adolescentul care nu-și găsește locul în familie și rostul în lume.


Am simțit nevoia să descriu decorul deoarece el este foarte sugestiv în vizualizarea sintetică a conflictului. Trebuie semnalată o altă idee regizorală merituoasă, poate prea îndrăzneață, ce-i drept, dar până la urmă acceptată în stilistica suprarealistă a limbajului. La un moment dat, Nicolas scoate din cușca unde se claustrează sumedenie de jucării / animăluțe de pluș de un negru intens, rău prevestitor și le împrăștie pe jos, contrastând izbitor cu albul decorului. Ce sunt aceste jucării simbolice? Dacă privim prin prisma lui Nicolas, sunt otrăvitoare amintiri din copilăria distrusă de tatăl care și-a părăsit familia pentru alta. Aceste jucării bizare, sumbre sunt prezente pe scândura scenei mult timp ca o amenințare permanentă. Desigur, sunt prezente și în mentalul personajelor, chiar dacă nu devin vizibile pentru ele și nu pot fi îndepărtate. Depresia adolescentului primește astfel încarnare simbolică de stază permanentă în curgerea vieții.


Piesa și apoi filmul francezului Florian Zeller Fiul este drama unei familii cum sunt cu miile și milioanele în ziua de azi. Particularitățile aduse în spectacolul teatrului orădean sunt cele semnalate la începutul acestei cronici. O extragere din cotidianul real, adesea amorf, cenușiu, și extrapolată teatral la nivel de problematizare în paradigmă simbolică. Subiectul e extrem apăsător și sumbru. Depresia a devenit una dintre cele mai grave boli ale secolului nostru. Adolescenții traumatizați suferă, intră în criză și trăiesc cu intensitate abisală frustrarea din mijlocul unei familii disfuncționale, dar nu numai. Sunt și alte motive ce-i duc la depresie. Nu e locul aici să dezvolt subiectul.

Jocul actorilor, în ansamblu, e decent, corect, dar nu se ridică la înălțimea empatizării cerute cu personajele. În bulucelile lor, în disperările lor, în căutarea soluțiilor. Richard Balint desenează profilul unui tată împăciuitor, rezonabil, ce își păstrează calmul în toiul celor mai aprige discuții. Pierre este tipul de om ce vrea constant binele, dar rezultatele sunt pe invers. Corina Cernea în Anne, mama lui Nicolas, exprimă platitudinea unei femei depășite de situație, epuizată și debusolată de stările anxioase ale copilului ei. Vocea ei e tot mai stinsă pe măsură ce boala băiatului se agravează. Reticentă și realistă cât se cuvine pare Sofia în interpretarea Alinei Leonte. Ea ajută cât poate, dar nu se prea amestecă. Nicolas, adolescentul neînțeles, furios, introvertit, abulic și revoltat creat de Robert Balint stârnește tensiuni la fiecare replică întârziată, abia rostită sau rostită cu scârbă, sfidătoare și repulsivă. De altfel, prin vârsta lui, părul hirsut și privirea încețoșată, încrâncenată, cu atitudinea candid-războinică afișată față de cei din jur, pe care-i disprețuiește profund, tânărul actor nici nu trebuie să facă mari eforturi pentru a intra în pielea personajului. Este chiar tipul de adolescent neliniștit, cu nesfârșite probleme. De fapt, ce îl rănește atât de adânc pe Nicolas? Ce îl doare? Am spune odată cu el: viața pur și simplu.


Din păcate, finalul spectacolului e ratat. Planul real cu cel imaginar, adică șocul cu focul de armă și cu Nicolas cel nou, însănătoșit, întors din Germania, autor al unei cărți (cum și l-ar fi dorit părinții), sunt amestecate nefiresc, derutant, ininteligibil. Regizorul a vrut să ambiguizeze și să interfereze plastic planurile, dar s-a cam pripit în realizarea acestui compus secvențial important. Nici muzica lui Eduard Gabia nu l-a ajutat prea mult. Mi se pare un produs inegal în ansamblu, cu un început promițător și cu un final prea puțin lucrat. Apropierea de sufletul zbuciumat al unui adolescent în criză nu e un lucru prea simplu.

(foto: Volker Vornehm)

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus