noiembrie 2024
Festivalul Internațional de Teatru Interferențe Cluj, 2024
Largă desfășurare de forțe actoricești pune în mișcare Tompa Gábor în spectacolul montat la Centrul de producție Teatrală și Muzicală din Varna, Teatrul de Stat Dramatic "Stoyan Bachvaov" cu binecunoscuta piesă shakespeareană Cum vă place, intrată în patrimoniul culturii teatrale universale. Așteptări mari, feedback pe măsură. Incipitul drapat în austeritate exagerată, cu bărbați la costum aduși din realitatea imediată și așezați de-a lungul avanscenei șochează de-a dreptul. Vom întâlni niște politicieni scorțoși ieșiți de la o ședință în parlament în această variantă propusă de Tompa Gábor? Sau regizorul propune o lectură cu personaje total dezvrăjite, extrase din farmecele fanteziei jocului oniric? Nimic din toate astea. Doar un reușit truc regizoral.


Tot în avanscenă își fac apariția două fete îmbrăcate în costume de sală și încep exercițiile gimnastice. Sunt Rosalinda (Gabriela Boeva) și Celia (Hristina Dzurova), gata să participe la o întrecere sportivă în care se luptă Orlando (Nedyalko Stefanov) și Charles (Gergana Arnaudova). Ieșirile și intrările în trapele scenei sunt frecvente, prevestind un iureș de căutări și răscolitoare sentimente. Rosalinda se îndrăgostește la prima vedere de Orlando, dar e alungată de la curte. Se prefigura un Shakespeare dezbrăcat de ornamente stilistice (și vestimentare) desuete până când se deschide perspectiva asupra miraculoasei Păduri a Ardenilor.


O imagine de o picturalitate eclatantă ne introduce în universul miraculos al iluziei. Scenografa Maria Miu găsește rezoluții mirobolante pentru spațializarea scenei într-un tărâm de vis. Trunchiuri de copaci și verdeață, un plan înclinat unde jocurile din pădure se pot practica în voie, două logii deasupra scenei, prevăzute cu perdeluțe, ascunzișuri și luminișuri halucinante. Pe plăci cu rulmenți, ca odinioară copiii săraci și mai puțin săraci, actorii se dau în vânt pe pista oblică din stânga scenei. Atmosfera de petrecere din pădurea Ardeni mustește de veselie. Pentru a nu fi recunoscute, cele două prietene, Rosalinda și Celia, devin tânărul Ganymede și țărăncuța Aliena. Peripețiile sunt înșirate pe sfoara epicului prin succesiuni amuzante de quiproquo-uri delirante, augmentate de stilul bogat în ornamente baroce al scriiturii Marelui Will. Regizorul pune personajele să facă slalom ghiduș printre aceste răsturnări de situații, devenite motoare ale acțiunii piesei.

 

Fetele alungate de la curte se împrietenesc cu păstorul Silvius (Nikolay Kenarov), cumpără o casă în pădure, adoră viața câmpenească. Interludii muzicale sporesc atmosfera idilică. Grupuri de tineri din pădurea Ardeni și apropiați ai celor doi duci cântă la instrumente și vocal în jurul unui ceaun și al focului.


Sunt momente de vrajă, când alergăturile personajelor încetează și lirismul acoperă frământările. Orlando se mută și el în Ardeni, se întâlnește întâmplător cu tânărul Ganymede și îi spune că e îndrăgostit de Rosalinda, fără să știe că tânărul Ganymede e chiar Rosalinda. Oliver, pornit în căutarea lui Orlando, o întâlnește pe Aliena și se îndrăgostește de ea. Pasiunile se înlănțuie într-o rețea de evenimente neprevăzute, adorabile, ținute sub control strict organizat de regizor. Tompa e capabil să restituie ceva din jocul sprințar și spiritul teatrului elisabetan prin munca susținută, implicată total a actorilor teatrului din Varna. Tompa spune din nou povestea fără sfârșit a poeziei temei pădurii Ardeni. Mai mult chiar, el trasează (după propria-i mărturisire) "o paralelă între pădurea Ardeni și teatru - ambele sunt spații de libertate în care totul este posibil. Arta este o iluzie care ne oferă un joc al identităților interschimbabile".


Manevrarea acestui joc l-a atras îndeosebi la montarea piesei Cum vă place. Cum vă place viața de păstor? este întrebat la un moment dat unul din personaje. Naturală, putem răspunde, ca și natura sentimentelor cuplurilor de îndrăgostiți din spectacol. Cu deferență față de marele dramaturg, regizorul a urmărit, cred eu, o reprezentare exhaustivă, poli-direcționată a valențelor clasicului text. De la Renaștere până în postmodernism. Aranjamentele scenice și trimiterile spre actualitate stau mărturie. A fost ajutat de trupa de actori bulgari, excelenți în marea lor majoritate, strădalnici și inspirați, încântați de colaborarea cu o mare personalitate a teatrului european de azi.


(Foto: Rossen Donev)

Centrul de producție Teatrală și Muzicală din Varna, Teatrul de Stat Dramatic "Stoyan Bachvaov"
Regia: GÁBOR TOMPA
Scenografia: MARIA MIU / Muzica: TIBOR CÁRI / Coregrafia: FLORIN FIEROIU / Dramaturgia: AGLIKA OLTEAN
Cu: Ducele Senior & Ducele Frederick - VALENTIN MITEV, Amiens - STANISLAV KONDOV, Jaques - KONSTANTIN SOKOLOV, Le Beau - PLAMEN DIMITROV, Charles - GERGANA ARNAUDOVA, Oliver - HENRI ESKELINEN, Orlando - NEDYALKO STEFANOV, Adam - SVILEN STOYANOV, Touchstone - STOYAN RADEV, Sir Oliver Martext - PLAMEN DIMITROV, Corin - NIKOLAY BOZHKOV, Silvius - NIKOLAY KENAROV, William - SIMEON DIMOV, Hymen - GERGANA ARNAUDOVA, Rosalind - GABRIELA BOEVA, Celia - HRISTINA DZHUROVA, Phoebe - PETYA ANGELOVA, Audrey - SIYANA NACHEVA, Tineri din pădurea Ardeni și apropiați ai celor doi duci - VESELA MANOLOVA, MARTIN PRODANOV, RADOSTINA ANGELOVA, STILIYAN MARINOV, DIMITAR IVANOV, ORLIN DIMITROV.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus