Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Decalogul după Hess

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Decalogul după Hess


iunie 2003
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
În luna iunie, cînd teatrele din oraş îşi închid porţile pentru vacanţă, Teatrul Ariel Underground din Tîrgu-Mureş vine cu o propunere provocatoare: monodrama Decalogul după Hess de Alina Nelega, în regia lui Gavril Cadariu. Autoarea încearcă să pătrundă în mintea lui Rudolf Hess, umbra lui Hitler, motorul din spatele maşinăriei infernale, cel care, simţindu-se umilit de îngenuncherea Germania în primul război mondial îşi doreşte cu ardoare să îi răscumpere onoarea pierdută. El este cel care crede orbeşte în nazism şi în programul acestuia, el este cel care crede cu tărie într-o Germanie purificată, într-o Europă care ar trebui purificată la rândul ei, care, dintr-o "bunică incestuoasă" ar trebui transformată într-un simbol şi un exemplu al purificării la toate nivelele.

Rudolf Hess a pornit într-o inexplicabilă misiune în anul 1941 şi a aterizat forţat în Scoţia, el fiind capturat şi judecat pentru crime de război, condamnat şi închis la Spandau. Timp de 47 de ani a stat în captivitate, nerecunoscându-şi nici un moment vina, după care, la 93 de ani, în data de 17 august 1987 se presupune că şi-a luat zilele. Unii istorici aduc tot felul de dovezi, cum că cel care a stat o jumătate de secol în închisoare nu ar fi fost Hess, ci o sosie a sa, ceea ce a ţesut o pânză de mister în jurul acestui personaj controversat al istoriei. Pentru un dramaturg, încercarea de a scrie un monolog prin care să încerce să pătrundă în mecanismele minţii unui asemenea om, este mai mult decât o simplă provocare. Alina Nelega îi face faţă cu brio, rezultând de aici un text de mare valoare, un monolog extrem de bine închegat şi deosebit de ofertant pentru un actor. Autoarea orchestrează cu fineţe simţămintele captivului, alcătuind o simfonie a groazei din sentimentele contradictorii care îl macină pe Hess bătrânul şi decrepitul în ceasurile dinaintea sinuciderii, în încercarea sa de a se justifica în faţa unui Dumnezeu în care crede şi nu crede, pe care a încercat să îl înlocuiască cu Hitler, la care revine în final pentru a încerca să îi explice de ce nu îl poate accepta. Monologul este cu atât mai tulburător, cu cât Hess este închipuit recapitulându-şi viaţa prin prisma celor zece porunci biblice, porunci interpretate conform modului în care este structurată gândirea sa: zece porunci înţelese prin prisma zbaterilor unui suflet zbuciumat care nu înţelege de ce a greşit, când pentru el totul este foarte clar: Germania civilizatoare a fost împiedicată, nu a fost lăsată să îşi desăvârşească opera de purificare, ceea ce pentru el este mare păcat.

Regizorul Gavril Cadariu realizează un spectacol în care totul este spre folosul actorului. El concepe un spaţiu gol şi negru, în care se văd doar luminiţele roşii ale camerelor de luat vederi care îl supraveghează pe Hess ca pe un animal de circ. Personajul se adresează camerelor de luat vederi, publicului (cel din spatele camerelor de luat vederi) şi lui însuşi, aflîndu-se el singur în conversaţie pe trei planuri: conversează cu camerele, cu cei din spatele lor şi, înfiorător de-a dreptul, cu propria persoană, acuzînd şi acuzîndu-se: pe noi, cei din afară ne acuză că nu i-am înţeles nobilele idealuri, pe el acuzîndu-se că nu a reuşit să le impună. Coloana sonoră a spectacolului, foarte sugestivă, este expresia furiei personajului, a minţii încîlcite, a disperării.

Actorul Nicu Mihoc dă întreaga măsură a talentului său în acest rol, demonstrînd încă o dată (deşi demonstraţiile de care era nevoie au fost făcute cu mult timp în urmă, el fiind o certă valoare a scenei româneşti în acest moment) că poate aborda un rol de o asemenea complexitate în modul cel mai firesc, că poate să se metamorfozeze într-un apostol al răului, că poate să abordeze nişte trăiri atît de intense încît devin de-a dreptul palpabile în sala, acolo unde spectatorii stau încremeniţi, pentru ca nu cumva să rupă vraja. De la extaz la cădere, de la tristeţe la disperare, de la furie la tăcere, acestea sunt trecerile pe care le face acest actor într-un mod legat şi maiestuos, creionând un Hess mult prea adevărat că să nu te înspăimânte.

Este cert că acest spectacol este una din marile realizări ale acestui teatru, venind într-un moment în care se practică terapia şocului prin aglomerarea sufocantă de recuzită de toate felurile în detrimentul elementului uman. În acest caz elementul uman este cel care contează şi actorul este cel care este pus în valoare. La realizarea acestui spectacol şi-au unit forţele trei artişti de marcă: Alina Nelega, autoarea, cu un text de o subtilitate şi de o eleganţă deosebite, Gavril Cadariu, cu o regie curată, care a ştiut să pună în valoare atât textul, cât şi actorul, şi Nicu Mihoc, un actor care prin acest rol arată clar că este în plină forţă creatoare.



Tristeţea cea mare este că, deşi autoarea este probabil mai cunoscută în străinătate decât în propria ţară (în 2000 a luat premiul UNITER pentru cea mai bună piesă a anului, www.nonstop.ro, pe care tot ea şi-a şi montat-o, dînd în acel moment un alt spectacol de excepţie), deşi în acest teatru se simte puterea de creaţie şi dorinţa de a face spectacole de calitate, dorinţă devenită realitate de cele mai multe ori, cu siguranţă că şi acest spectacol va trece fără să fi făcut prea multe valuri, şi asta din cauza indiferenţei pentru instituţiile teatrale care încearcă să propună o alternativă, dar una viabilă, prin care se spune cu adevărat ceva.

Textul poate fi citit în numărul 7 al revistei virtuale Respiro, revistă la care rubrica de teatru e coordonată de aceeaşi Alina Nelega.


Fişă tehnică:

Decalogul după Hess

Autor: ALINA NELEGA
Regizor: GAVRIL CADARIU
Interpret: NICU MIHOC
Teatrul Ariel Underground, Tîrgu-Mureş
Data premierei: 08 iunie 2003



 Toate articolele despre Decalogul după Hess


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Mircea Sorin Rusu


Alte articole

 Hess, îngerul întunecat al religiei naziste - Hess, Anda Ionaş
 ...Uber Alles - Decalogul după Hess, Oana Cristea Grigorescu
 Trei contra Hess - Decalogul după Hess de Alina Nelega, Eugenia Anca Rotescu


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer