România Liberă / ianuarie 2007
Ieşirea lui Cristi Puiu la rampă pentru a anunţa că va returna finanţarea obţinută în 2005 şi că nu va mai participa la nici un concurs CNC pînă cînd nu va exista o politică culturală coerentă în privinţa cinematografiei, suscită reacţii empatice, dar şi nuanţate din partea colegilor de breaslă.

Radu Muntean, care a cîştigat în acest an, spune că gestul lui Cristi Puiu "este unul simbolic, pentru că nu e în discuţie problema lui Puiu, ci faptul că pe listele cîştigătorilor sunt regizori care au dovedit că pot face filme profesionist, şi regizori care au dovedit că nu pot face filme profesionist". În opinia lui Radu Muntean, Asociaţia Cineaştilor din România, al cărui membru e, "ar trebui să aibă o reacţie nu faţă de gestul lui Cristi cît faţă de problema secretizării concursului CNC." Conferinţa de presă organizată de Cristi Puiu i se pare lui Radu Muntean şi o "mişcare de imagine, dar una care a atras atenţia".

Ada Solomon, care e producătorul lui Radu Jude (căruia i-au fost respinse un proiect de lung- şi două proiecte de scurtmetraj, deşi paradoxal e autorul celui mai premiat scurtmetraj românesc în 2006), crede că "reacţia lui Cristi e întemeiată pentru că avem de-a face cu un sistem care nu ştie să-şi apere valorile. Dar nu cred că soluţia e renunţarea la participarea la concursurile şi finanţările CNC. Dacă toţi oamenii valoroşi ar face asta, banii publici se vor duce în continuare în subproducţii. Nu asta vrem, ci să luptăm cu sistemul şi să-l schimbăm." Ada Solomon a anunţat că firma Hi Film va lansa azi un comunicat oficial şi va depune contestaţie la CNC.

Dumitru Budrala, unul dintre cei mai valoroşi şi mai premiaţi documentarişti ai momentului, simpatizează cu gestul lui Cristi Puiu, dar a depus deja contestaţia. Proiectul său, Ultimul drum, a fost respins cu nota 6,42, fiind clasat pe locul 23. Pe Dumitru Budrala îl nedumereşte faptul că nominalizarea la unul dintre cele mai importante premii de gen, Joris Ivens, oferit de Festivalul de la Amsterdam, precum şi faptul că avut un proiect foarte amplu, n-au contat deloc. De fapt, Dumitru Budrala n-a cîştigat niciodată bani de la CNC. Tudor Giurgiu, care a cîştigat la aceeaşi sesiune de finanţare, dar pentru film de ficţiune, consideră că Puiu a făcut acest gest "la supărare" şi că gestul "va da satisfacţie unei anume mediocrităţi locale". Giurgiu crede că Puiu n-ar trebui să returneze banii. "Pe fond, Cristi are dreptate. An de an, concursul CNC generează un circ imens pentru că fie prin voinţa juriului, fie prin contestaţii sunt selectate proiecte ale unor autori care au realizat în trecut filme proaste, fără succes la public şi la critică, filme care nu au fost prezente în festivaluri. Cred că suntem solidari în reforma morală susţinută de Cristi, propusă în anii precedenţi de Asociaţia Cineaştilor (ACRO), şi anume nevoia de un fel de "audit" al filmelor care au primit susţinere financiară de la CNC. Cel mai mare regret e că ne-am bătut cîţiva (Cristian Mungiu, eu, alţi colegi) pentru a schimba în bine regulamentul de concurs şi iată că exact punctele slabe pe care le-am semnalat în iarna lui 2006 precedentei conduceri a CNC şi MCC-ului au provocat scandalul din acest moment - secretizarea proiectelor şi a comisiei (un fel de a ne ascunde sub masca unui "iluzoriu" anonimat) şi punctarea "calităţii producătorului" în judecarea primelor de dezvoltare pentru sinopsisuri de film. În toată Europa se punctează valoarea unui text, se investesc 5.000-10.000 euro într-un autor care trebuie ajutat să scrie scenariul şi nu se ţine cont într-o fază atît de incipientă de cît de mare şi tare e producătorul", spune Tudor Giurgiu.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus