Ziua / aprilie 2007
Ar putea părea un circ ambulant. E un cort cu aer oriental, alb, cu şase turnuleţe albastre. A fost montat în două luni: acum două săptămâni, abia fusese dotat cu panou de electricitate şi nu avea încă un sistem de încălzire. Pe 23 aprilie 2007 (de Sfântu Gheorghe şi ziua de naştere a lui Shakespeare), Pavilionul 2007 de la Sibiu s-a transformat într-o sală de spectacol primitoare, elegantă, cu covor roşu şi invitaţi celebri.

Ca şi în anii anteriori, regele Mihai şi familia regală au fost aplaudaţi în picioare la intrarea în Pavilion, de cetăţenii "teatrali" ai unei republici practic fără preşedinte. Grupul muzical "Barocco", condus de Ionuţ Ştefănescu, a acompaniat discret, cu clasă, proiecţiile de fundal ale scenografului Andu Dumitrescu, într-un decor scăpat, în sfârşit, de aerul desuet din anii trecuţi, momentele artistice au fost atâtea câte trebuiau să fie (şi, în general, s-au dovedit decente), iar amfitrionul Ion Caramitru a reuşit ca lucrurile să nu se lungească (Gala ţinând oricum, cu pauză cu tot, cinci ore). Până şi Florin Piersic a fost suportabil, cu toate aluziile lui la viaţa personală a lui Răzvan Mazilu (Premiul Special pentru coregrafie de teatru) şi la stilul de îmbrăcăminte al regizorului Radu Afrim.

Acompaniată de scandaluri de tot felul şi de retragerea a cinci dintre nominalizaţi, Gala Premiilor Uniter de anul acesta a răsturnat, în mod surprinzător (dar aşa cum se întâmplă de obicei la teatru), sumbrele previziuni care-i anticipau un viitor incert. Cel mai bun răspuns în faţa contestărilor şi a scandalului e să taci şi să mergi, cu demnitate, mai departe. E ceea ce s-a petrecut acum: Premiul pentru critică teatrală (unde nominalizaţii se retrăseseră după ce criticul Alice Georgescu, a cărei plecare din juriul final o ceruseră, fusese reconfirmată în respectivul juriu) nu s-a mai dat, fără ca vreo declaraţie explicativă să fie necesară, iar retragerile lui Vlad Ivanov (de la Premiul pentru rol secundar masculin) şi Andrei Şerban (de la Premiul pentru regie) au fost anunţate succint şi neproblematic.

Distincţii le-au fost acordate în egală măsură unor artişti afirmaţi şi unora la început de carieră. Ca să ajungă la Gală - şi să primească, pentru a cincea oară, Premiul pentru cea mai bună scenografie, Dragoş Buhagiar a condus 13 ore, venind la Sibiu direct de la Praga. Pentru spectacolul în care Buhagiar a semnat decorul şi costumele - Elizaveta Bam, după Daniil Harms, la Bulandra -, Alexandru Tocilescu a primit a treia oară cea mai importantă distincţie a Uniunii Teatrale din România, pierzând, tot pentru a treia oară, premiul de regie. La această categorie, Radu Afrim a reuşit (în ciuda presupunerilor) "dubla", câştigând premiul pentru a doua oară consecutiv; singurul care mai izbutise această performanţă fusese Mihai Măniuţiu, în 2003 şi 2004.

Premiată ca cea mai bună actriţă într-un rol principal (pentru rolul din spectacolul clujean al lui Andrei Şerban, Purificare), Andreea Bibiri şi-a dedicat trofeul fiicei ei de un an şi trei luni. Ivona avea trei luni când au început repetiţiile la Purificare şi şi-a însoţit mama la Cluj, "plimbată" şi alăptată între biblioteca teatrului şi cabinele actorilor. Sorin Leoveanu nu şi-a putut ridica premiul pentru cel mai bun rol secundar pentru că era în turneu în Asia; cel mai bun actor în rol principal, Marius Stănescu, a luat premiul după numeroase nominalizări în anii trecuţi, iar Rodica Mandache s-a dovedit cea mai bună actriţă în rol secundar, într-o competiţie strânsă cu mai tânăra Andrea Tokay, victima unor accidente tehnice (numele i-a fost scris greşit, imaginile din spectacolul pentru care a fost nominalizată au lipsit cu totul, iar camerele TV n-au găsit-o în sală).

Premiile speciale şi pentru întreaga activitate au fost la fel de emoţionante ca întotdeauna, în ciuda absenţei unor premianţi, iar Lucian Pintilie, venit să înmâneze trofeul colaboratorilor lui de la Revizorul de acum 40 de ani, scenografii Radu şi Miruna Boruzescu, la fel de plin de umor ca întotdeauna.

La ora 2.00 din noapte, la Sibiu era frig.


Juriul format din Ion Cojar (regizor), Alice Georgescu (critic), Mihai Mădescu (scenograf), Nicolae Prelipceanu (critic, membru şi în juriul de nominalizări, numit în juriul final după retragerea dramaturgului Andras Visky) şi Valeria Seciu (actriţă) a acordat următoarele premii:

Debut
Cristian Grosu, pentru rolul Graham din spectacolul Purificare de Sarah Kane, Teatrul Naţional Cluj

Cea mai bună actriţă în rol secundar
Rodica Mandache, pentru rolul Adel din spectacolul joi.megaJoy de Katalin Thuroczy, Teatrul Odeon, Bucureşti

Cel mai bun actor în rol secundar
Sorin Leoveanu, pentru rolul Anchetatorul din spectacolul Crimă şi pedeapsă, după F.M. Dostoievski, Teatrul "L.S. Bulandra", Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol principal
Andreea Bibiri, pentru rolul Grace din spectacolul Purificare de Sarah Kane, Teatrul Naţional Cluj

Cel mai bun actor în rol principal
Marius Stănescu, pentru rolul Hamlet din spectacolul Hamletmachine de Heiner Muller, Teatrul Odeon, Bucureşti

Cea mai bună scenografie
Dragoş Buhagiar, pentru scenografia spectacolului Elizaveta Bam, după Daniil Harms, Teatrul "L.S. Bulandra", Bucureşti

Cel mai bun regizor
Radu Afrim, pentru regia spectacolului joi.megaJoy de Katalin Thóroczy, Teatrul Odeon, Bucureşti

Cel mai bun spectacol
Elizaveta Bam, după Daniil Harms, Teatrul "L.S. Bulandra" Bulandra, Bucureşti

Teatru radiofonic
Portretul doamnei T de Ana-Maria Bamberger, regia artistică Attila Vizauer

Premiul pentru critică nu a fost acordat, în urma retragerii celor trei nominalizaţi. Premiul Special al Preşedintelui Uniter i-a fost acordat mentorului Teatrului Pod, Cătălin Naum.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus