Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Articole diverse

Reforma de la teatrul nemţean ar putea elimina trupa de actori


Suplimentul de cultură, aprilie 2007
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Cea mai mare parte a actorilor din trupa Teatrului Tineretului din Piatra-Neamţ ar putea rămîne fără posturi din 2008, cînd se preconizează ca acesta să treacă de la instituţie de repertoriu la una de proiecte. Directorul Liviu Timuş doreşte ca teatrul nemţean să revină la perioada sa de glorie şi să înceteze a mai lucra cu "funcţionari dramatici", aşa cum îi numeşte fostul actor al Teatrului Odeon pe actorii care reprezintă "circa 70% din trupă". Timuş îşi bazează demersul pe Legea 504/2004 privind instituţiile publice de spectacole şi concerte şi declară că finanţatorul, Consiliul Judeţean Neamţ, îl va sprijini. De cealaltă parte, sindicatul actorilor respinge vehement ideile directorului, pe care îl acuză că a uitat de unde a plecat şi că s-a îndepărtat de actori. Sindicatul mai este conştient, totodată, că există riscul de a nu putea coagula toată trupa împotriva deciziilor actualului lor şef.

Teatrul Tineretului din Piatra-Neamţ, spre deosebire de reţeaua teatrelor naţionale, este finanţat de la bugetul local, ordonator principal de credite fiind Consiliul Judeţean. Pînă în toamna anului trecut, la conducerea sa părea etern actorul Cornel Nicoară, cunoscut şi pentru apetenţa sa pentru roluri precum Ştefan cel Mare şi Sfînt. Deşi s-a zvonit că oficialităţile locale o doreau din 2006 la şefia teatrului pe Tamara Buciuceanu-Botez, aceasta nu s-a înscris la concurs. Liviu Timuş a cîştigat conducerea cu un proiect de management care schiţa direcţiile ulterioare ale teatrului nemţean. Potrivit acestuia, documentul cu care s-a prezentat în concurs lua în calcul trecerea la o instituţie de spectacole de proiect.

Actor din 1997 la Teatrul Odeon din capitală, Liviu Timuş a jucat pe scena nemţeană între anii 1981 şi 1997. "Credeţi că profesional şi financiar nu mi-ar fi fost mult mai bine la Bucureşti? Am venit la Piatra-Neamţ pentru că vreau să reformez acest teatru mort, deşi se numeşte al Tineretului." Criticii de teatru au, în general, cuvinte bune la adresa lui Timuş. Oltiţa Cîntec apreciază că directorul încearcă de la instalarea sa să readucă publicul în sala de spectacol şi vede excelentă ideea de a înfiinţa, pe lîngă festivalul "de toamnă" de la Piatra-Neamţ - în care sînt invitate spectacole importante -, şi unul destinat tinerilor, trupelor de teatru şcolar sau universitar. Criticul atrage însă atenţia asupra faptului că "pentru a schimba percepţia publică asupra acestui teatru e nevoie de mai multe stagiuni, nu se poate face dintr-odată".


"Le-am spus că există şi meserii mai uşoare"

Legea 504/2004 defineşte instituţiile de repertoriu ca avînd cel puţin un ansamblu artistic permanent, cu cel puţin două spectacole noi pe stagiune. Instituţiile de proiecte sînt cele care nu au un ansamblu artistic permanent, dar dispun de resurse logistice şi financiare pentru a realiza spectacole proprii. Timuş declară că va realiza, cel mai probabil pînă la sfîrşitul anului, un proiect de reformare a teatrului care vizează "rentabilizarea financiară şi artistică", întărirea festivalurilor organizate la Piatra-Neamţ, înfiinţarea unui centru european pentru tineret. În momentul în care Consiliul Judeţean va accepta trecerea la "teatrul de proiecte", actualul teatru va înceta să mai existe din punct de vedere juridic. S-ar putea schimba tot - trupă, tehnicieni, ştampile. "Actorii din actuala trupă nu că nu sînt distribuiţi, aşa cum se plîng, ci nu sînt capabili să răspundă exigenţelor regizorilor, sînt foarte slabi. Sigur că sînt şi cîţiva foarte buni, dar eu mă refer la circa 70% din trupă, care nu sînt altceva decît nişte funcţionari dramatici, nu sînt productivi. Şi atunci, în loc să pot plăti un actor bun pe proiect, sînt obligat să-i plătesc pe toţi printr-un acord global, deşi nu joacă. I-am invitat să-şi creeze un repertoriu personal, am vrut să le dau şansa de a cîştiga mai mult, jucînd într-o sală nouă de la parter, unde să se intre pe bază de bilet. Le-am spus că există şi meserii mai uşoare ca asta. Nu fac lucrurile pe ascuns, i-am anunţat cu un an înainte. Aştept ca în această perioadă să devină competitivi", a declarat Liviu Timuş pentru Suplimentul de cultură.

Viitorul teatru, numit Teatrul Tineretului Ion Coman (primul director al instituţiei - n.r.), ar urma să aibă o trupă de 5-7 actori, angajaţi pe o perioadă determinată, restul urmînd a fi angajaţi pe spectacol. "Consiliul Judeţean nu va putea fi împotriva mea, pentru că voi cheltui mai puţin. Cei din actualul Consiliu au alte vederi faţă de cei de dinainte. Şi Legea e, de asemenea, de partea mea."


Opoziţia: "Oportunitatea e pur teoretică"

Şeful sindicatului actorilor din Teatrul Tineretului, actorul Florin Mircea Jr., declară că nimeni nu va accepta proiectul cu sufletul deschis. Actorilor li s-a comunicat intenţia reformării în cadrul unei şedinţe de dinaintea sărbătorilor de Paşte. "Nu am discutat încă în interiorul sindicatului pentru că a fost Paştele, dar o s-o facem curînd. Actorii nu sînt băgaţi în seamă la acest teatru şi cei din conducere fac ce vor ei. Schimbarea nu va veni aşa de uşor, cum vor ei, ar deveni practic proprietarii unei instituţii de cultură, o companie particulară pe banii statului. Oportunitatea rămîne pentru noi pur teoretică", susţine Florin Mircea Jr.

Vicepreşedintele sindicatului, Victor Giurescu, se declară conştient că "noi sîntem 3-4 inşi. Lumea se teme, fiecare speră că nu va fi el cel dat afară şi nu ştiu în ce măsură vom reuşi să coagulăm o acţiune sindicală susţinută. Toţi care-au ajuns la conducerea acestui teatru au uitat că au fost actori, zici că-i teatrul lor, îşi bat joc de noi în continuare. Avem o trupă extraordinară, spectacole extraordinare. Media de vîrstă a trupei este undeva la 30-33 de ani, sînt oameni foarte tineri. Am vrut să vină la conducere un om care să ţină cu actorii. N-o să fie cazul nici de data asta. Regizorii vin cu aere de superioritate, sînt toţi prietenii directorului şi normal că nu ţin cu noi. Şi noi vrem să facem roluri adevărate, nu teatru-dans..."


Sageata Potrivit lui Victor Giurescu, actorii debutanţi cîştigă la Piatra-Neamţ în jur de 6 milioane de lei vechi, iar cel mai mare salariu este de circa 13 milioane de lei vechi.
Sageata Actuala trupă numără 24 de actori. În urma reformei, ar rămîne cel mult 7.



 Toate articolele despre Articole diverse


0 comentarii

Spacer Spacer