Nu-l simpatizez pe dl. Frandeş, deoarece în loc de critici se ocupă cu osanale, dar în ultimul articol el are dreptate şi nu dvs., după părerea mea. E un adevăr medical de mult cunoscut că ascultatul îndelungat la căşti diminuează auzul. La Universitatea din Valencia, am asistat şi eu la un experiment în acest sens. Diferenţa între acuitatea auditivă a celor ce ascultaseră cât mai multă muzică la căşti şi a acelora care nu-şi puseseră niciun minut căştile la urechi, după un interval de câteva luni, era evidentă şi în favoarea celui de al doilea grup. Mai rău, medicii susţin că micşorarea capacităţii auditive este ireversibilă, iar influenţa nocivă a ascultatului cu căşti se răsfrânge şi asupra activităţii scoarţei cerebrale, perturbând-o. Nu vă luaţi ca exemplu pentru a demonstra contrariul, dvs. sunteţi, fără îndoială, o persoană echilibrată, dacă însă aţi circula cu mijloacele de transport în comun aţi aprecia altfel lucrurile!
Ca să nu mai vorbim de faptul că muzica înregistrată, mai cu seamă în cazul muzicii clasice, e un "surogat", o "conservă", cum bine spune dl. Frandeş. Sergiu Celibidache tocmai la aspectul falsificării se referea - al înlocuirii trăirilor cu surogate ale acestora - când se declara împotriva înregistrărilor. Luându-şi ca sprijin fenomenologia muzicală, susţinea că una e să asculţi muzica pe viu, integrându-te în atmosfera emoţională ce se creează "aici şi acum", şi alta să ai la îndemână doar copia acelei muzici. Lasă că niciun aparat de ascultare, cât de perfecţionat, nu poate reproduce anvergura participării interpreţilor în vederea redării întocmai a unei lucrări simfonice, aşa cum o poate face urechea susţinută şi de ochi, căci în sală ne impresionează şi ce vedem - avântul, pasiunea, fineţea etc. cu care se cântă. Între muzica live şi cea înregistrată e aceeaşi diferenţă ca între trăirea unui act sau a unei emoţii şi vederea lor pe ecran.
Şi, ca încheiere, cred că titlul dat de dvs. însemnării pe care aţi adăugat-o, "Aiurea", e nu numai ireverenţios, dar mai şi încurajează un stil de adresare în care putem spune orice despre oricine.
La revedere,
Dan Scurtulescu
Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.
Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.