Time Out Bucureşti / decembrie 2007
Departed
Prin ce retorte, circuite şi reacţii poate trece intriga unui film de categorie B pentru a deveni o tragedie de mare respiraţie epică? Doar prin lentila aparatului de filmat al lui Martin Scorsese, care în The Departed a preluat firul narativ al thriller-ului asiatic Infernal Affairs şi l-a desfăşurat în două tabere paralele, văzute ca în oglindă, în Boston (deşi mare parte este filmat în New York).

Ca în orice tragedie, trebuie să existe zona Răului predestinat, întruchipat de Costello, un gangster local, a cărui pasiune este să manevreze prin mijloace armate mediul ambiant şi fiinţele accesate lui. Din categoria victime manevrabile face parte şi Sullivan, protejatul său, ofiţer de poliţie. Dar şi poliţia, organizată cam în mod similar cu Mafia Irlandeza locală, îşi trimite o cârtiţă în tabăra lui Costello, pe Costigan, fiul unui fost mafiot. Astfel începe jocul în oglindă al celor două cârtiţe care se urmăresc orbecăind în întunericul taberei adverse. Şi aceasta orbecăială este ca o undă seismică ce porneşte din Goodfellas, Taxi Driver, Casino, şi care încă nu şi-a stabilit epicentrul. Bostonul parcă gravitează în jurul diabolicului Costello, iar dispariţia sa antrenează lumea într-un vârtej căruia nu-i rezistă decât personajele de rangul doi, ca în orice tragedie în care eroii sunt suprimaţi fizic.

Nu rataţi bonusul pentru că orice explicaţie în zona Scorsese înseamnă un plus în zona înţelegerii. Iar pentru a putea vedea cu adevărat un Scorsese trebuie să înţelegi.
Regia: Martin Scorsese Cu: Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson, Mark Wahlberg, Martin Sheen

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus