Expoziţia "Freedom for Lazy People" ("Libertate pentru oameni leneşi"), semnată de Fairy, IRLO şi Omar, prezentată de Institutul Cultural Român din New York în perioada 18 iunie - 15 august 2008, a fost, dincolo de orice dubiu, un succes al artei de avangardă din România, care începe să fie luată în considerare şi de instituţii de mare prestigiu din domeniul artei (precum Muzeul Naţional de Artă Contemporană). Expoziţia a fost semnalată de presa americană şi a condus la stabilirea unor colaborări între grafferii din România şi instituţii artistice de peste Ocean.
Din perspectiva obiectivelor ICR, bilanţul proiectului, care a beneficiat de un buget de 8000 Euro, în care sunt incluse cheltuielile de deplasare, cazare şi masă, precum şi modeste drepturi de autor, este mai mult decât pozitiv, în condiţiile în care, de regulă, în Occident, costul unei asemenea acţiuni se ridică la zeci de mii sau chiar sute de mii de euro. Drept consecinţă, artiştii au fost invitaţi de regizorul-coregraf Bill T. Jones (laureat al Tony Award şi un nume de referinţă pe Broadway), să picteze sala Teatrului 37 Arts (www.37arts.net), una dintre cele mai dinamice instituţii de profil din New York. Lucrările celor trei artişti români fac parte din scenografia unui musical dedicat lui Fela Kuti, legendă a muzicii africane, spectacol care va avea premiera pe 4 septembrie 2008.
Expoziţia reflectă fenomenul street art din România. Acest fenomen se situează în zona artelor vizuale emergente, pe care ICR New York şi-a propus să le susţină prin politica sa curatorială. Mesajul tinerilor artişti invitaţi de ICR New York a fost, însă, grav denaturat în câteva articole din publicaţia de limba română New York Magazin, sub semnăturile d-lor John Gabrian Marinescu, Grigore Culian şi Robert Horvath. Menţionăm că nici una dintre aceste persoane nu este calificată să emită păreri profesioniste despre artă, de vreme ce nu posedă nici educaţia şi - aşa cum rezultă din luările lor de poziţie, de un primitivism estetic deprimant - nici informaţia necesară pentru a emite opinii pertinente. Printre acuzaţiile aduse s-au numărat cele de "obscenitate", "nazism" şi "antisemitism". Sesizate de un apropiat al revistei New York Magazin, organele în drept şi organizaţiile competente din Statele Unite - ca de pildă, Departamentul de Poliţie din New York (NYPD) - au apreciat drept lipsite de orice temei acuzaţiile aduse artiştilor şi organizatorilor expoziţiei.
Cât priveşte acuzaţiile de obscenitate, acestea au fost demontate de reputaţi critici de artă. Sara şi Marc Schiller, fondatorii Wooster Collective, cel mai important site de profil de peste Ocean, au remarcat că este pentru prima oară când un institut cultural european organizează o expoziţie de street art în SUA, apreciind că această formă de manifestare artistică este emblematică pentru libertatea creaţiei. Poziţii similare au manifestat toţi cei care au trecut pragul expoziţiei. Cu excepţia, desigur, a micului grup care, în mod maniacal, contestă absolut toate activităţile ICR de la New York, de când acestea au început să aibă un impact semnificativ asupra publicului din America (de la venirea în poziţia de director a doamnei Corina Şuteu). Nu e lipsit de semnificaţie că persoana cea mai activă a acestui grup este un anume Robert Horvath, fervent admirator al politicii extremiste a mareşalului Antonescu.
În concluzie, campania furibundă montată de publicaţia marginală New York Magazin şi amplificată apocaliptic de posturile de televiziune ale grupului "Intact" (îndeosebi "Antena 3", devenită portavoce a blogului d-lui Andrei Bădin) nu are nici un temei în conţinutul expoziţiei. Ea este doar ilustrarea relei credinţe născute din ură şi resentiment, a deficitului de cultură estetică şi a deontologiei jurnalistice precare. "Freedom for Lazy People" a fost un "scandal" doar pentru cei dezinformaţi şi pentru adepţii unor mentalităţi retrograde. Un scandal care, în mod sugestiv, a inflamat spiritele doar pe Dâmboviţa, nu şi între East River şi Hudson River, unde expoziţia a fost percepută drept o contribuţie originală în cadrul dialogului artelor.
Din punctul de vedere al obiectivelor ICR - punerea artiştilor în contact cu mediile culturale internaţionale, crearea de conexiuni şi oferirea unor oportunităţi de afirmare peste hotare - proiectul derulat la New York a fost un succes pe care ni l-am dori repetat.