Şapte Seri / octombrie 2008
... era titlul unui film de Jean Negulesco (Three Strangers, 1946), scris de John Huston, cu Geraldine Fitzgerald, Peter Lorre şi Sidney Greenstreet. Dar acesta e un doar un pretext pentru namedropping. Cei trei străini din subiect sunt trei remake-uri care nu merită fiecare o cronică detaliată, aşa că le voi enumera pe sistemul good+bad+ugly (R). Toate sunt bad şi ugly dar au şi acea calitate rară şi frumoasă, în care e ce bad devine good. Nu total, dar suficient ca să merite un span de atenţie limitat.

Străinul # Unu (L'etranger, fără legătură cu Camus). Horror. Provine din Correa de sud (Geoul sokeuro / În oglindă, de Kim Sung-Ho). A fost filmat în România (scenografie impresionantă, la studiourile Castel, şi Biblioteca Academiei sau cum îi zice imensei clădiri părăsite de pe cheiul Dîmboviţei). Regizorul e francez, Alexandre Aja (Haute Tension, The Hills have Eyes / Dealuri însîngerate). Starul e Kiefer Sutherland. Filmul se numeşte Mirrors / Oglinzi malefice dar putea fi şi "Jack Bauer împotriva oglinzilor". Din păcate Kiefer s-a cantonat în personajul lui din 24 (aici într-o secvenţă ameninţă o călugăriţă cu pistolul, cadru tăiat din serial). Cu Adrian Brody par exemple ar fi fost mai nimerit şi fără familia cu scenele gen Poltergeist. Finalul, memorabil, se pare că e tras direct din original. Foarte similar cu Silent Hill al lui Christophe Gans, ca atmosferă şi scenografie, a fost un film de studio (Regency/ Fox) foarte scump pentru categoria lui (35 mil. $) şi eşec de box office. Dar are o anume atmosferă creepy care rămîne cu tine.

Străinul # Doi (Gaijin). Thriller. Provine din Thailanda şi e realizat acolo (şi o bucăţică la Praga) de autorii săi originali, fraţii Oxide şi Danny Pang. Atunci (1999) şi acum se cheamă Bangkok Dangerous, sau Asasinul din Bangkok. Despre film s-au scris cele mai rele lucruri şi chiar nu merită Nicolas Cage atâta, el a vrut să lucreze cu fraţii Pang iar aceştia şi-au refăcut filmul în care lucrurile erau cel puţin diferite. Asasinul din titlu era surdo-mut, acum s-a creat un subplot cu o femeie surdo-mută de care se îndrăgosteşte Cage, à la The Killer al lui John Woo. Este un thriller de modă veche, în care pe vremuri juca Charles Bronson (v. Citta violenta), un B corect şi cinstit cu un final downbeat. Răspunsul la box office a fost Bani-iok, la critică a fost de-a dreptul Dangerous. Însă pe lîngă Cage-urile recente, cele 2 National Treasure, Next, Wicker Man şi Ghost Rider, BD e un clasic.

Străinul # Trei (The Stranger, nu Orson Welles). Action cu tentă futuristă. American a fost, acum e regizat de un englez, cu un conaţional în rolul principal, cu bani americani (şi cu ceva fonduri de investiţie teutone) dar în Canada vecină şi prietenă. Death Race / Cursa mortală ca o aventură a lui Snake Plissken dar fără Snake, sau un Mad Max fără Max. Ceea ce e cam trist. Dar apare Jason Statham care îi înlocuieşte în ziua de azi pe toţi. Dacă originalul (Death Race 2000, 1975) era o satiră (care azi pare subtilă), produsă de Roger Corman şi regizată de Paul Bartel, refacerea e pură acţiune. Regizorul este prea mult blamatul Paul W.S. Anderson (de la Mortal Kombat la Resident Evil, Event Horizon şi AvP), un Bergman faţă de competitorul Uwe Boll). Cursa are loc într-o închisoare de maximă securitate şi e televizată, Joan Allen e gardianul sever şi diabolic, Ian Mc Shane e antrenorul/mecanicul înţelept, filmul e violent şi dinamic şi punctul forte e că nu foloseşte CGI ci cascadorii adevărate. Totuşi, asta nu l-a împiedicat să fie un alt străin la box office.

(Toate filmele: 2 stele jumătate din cinci, adică 7 1/2 din 15)


Notă: Acum şi pe blog la http://aldmovieland.blogspot.com/

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus