Ziarul de duminică / februarie 2009
Dacă toată lumea ştie foarte bine din istorie că personajul lui Tom Cruise din acest Valkyrie, colonelul Claus von Stauffenberg, a eşuat în tentativa de asasinare a lui Hitler, pe 20 iulie 1944, actorul reuşeşte aici o performanţă teoretic imposibilă. După nenumăratele ieşiri furioase la adresa presei, iscate de întrebările cu privire la scientologie, după ce lumea l-a privit contrariată sărind pe canapea de entuziasm la "The Oprah Winfrey Show", dar mai ales după distribuirea sa în rolul ofiţerului aristocrat prusac, erou naţional al Germaniei, care a stârnit un scandal imens în ţara acestuia, era greu de crezut că fostul puşti preferat al Americii mai are ceva surprinzător de spus sau de arătat. Însă Cruise a dat lovitura de această dată, în pofida comentariilor majorităţii criticilor de film germani, care au afirmat, după premieră, că vedeta americană l-a jucat incredibil de prost, plat şi ruşinos pe Stauffenberg. Pe fundalul acestei atitudini n-are cum să nu se afle însă şi scandalul iscat la mijlocul anului 2007, când autorităţile din Germania au refuzat categoric echipei de filmare permisiunea de-a folosi o clădire istorică pentru film. Însuşi Ministerul Apărării din Germania a motivat că alegerea lui Tom Cruise pentru rolul lui Stauffenberg e cât se poate de proastă şi, deşi ulterior s-a revenit asupra motivelor oficiale ale refuzului, a fost clar că scientologia, considerată în Germania - de câteva decenii bune - o sectă dubioasă, e mărul discordiei. În ciuda poziţiei unui oficial al armatei, care a declarat: "Suntem în mod deosebit interesaţi ca atât evenimentele din 20 iulie 1944, cât şi colonelul von Stauffenberg sa fie portretizaţi corespunzător", precum şi a declaraţiei deloc favorabile a fiului cel mare al colonelului Stauffenberg, care a spus că se teme că figura tatălui său va fi prezentată într-un chip plin de prost gust, Germania a acordat filmului o subvenţie de 4,8 milioane de euro, iar filmările au început chiar în preajma aniversării atentatului.

Regizorul Bryan Singer, din nou în tandem cu Christopher McQuarrie, scenaristul formidabilului The Usual Suspects, ne livrează un film cu o scriitură limpede şi alertă, ocolind inteligent clişeele şi concentrându-se pe operaţiunea din titlu, o strategie îndrăzneaţă şi genială care ar fi putut schimba soarta Germaniei. Iar cele două reuşite majore ale filmului sunt suspansul extraordinar, în ciuda deznodământului cunoscut (unele voci au mers până la afirmaţia că Valkyrie este cel mai tensionat film al anului) şi distribuţia. Dacă Tom Cruise, a cărui carieră numără mult mai puţine reuşite reale decât rolurile pe care le-a avut, are toată carisma, eleganţa şi rezerva cerute personajului său, portretizând un ofiţer cu o ţinută morală excepţională, convins până la sacrificiu de justeţea acţiunilor sale, o distribuţie ireproşabilă (Kenneth Branagh, Bill Nighy, Tom Wilkinson, Terence Stamp) îl secondează de-a lungul momentelor dificile ale unui plan eroic.

După Frost/Nixon, iată că un alt film politic, intens, sobru, cu multe dialoguri, realizează suspansul perfect, pliat pe date istorice cunoscute, iar această trăsătură ţine de succesul, nu de eşecul filmului. S-a spus, frecvent şi aproape nejustificat, că personajele sunt lipsite de relief şi motivaţie. Însă tocmai selecţia lui Singer şi McQuarrie în faţa documentaţiei extrem de vaste pe care o presupun astfel de momente istorice complicate demonstrează eleganţă şi precizie. Filmul i se adresează spectatorului care posedă măcar cunoştinţe elementare despre contextul istoric respectiv, iar miza sa nu o reprezintă profilul psihologic al eroilor, ci dinamica acţiunilor care au caracterizat operaţiunea respectivă. Optând pentru ritm şi claritate, cei doi ne livrează o poveste despre onoare şi curaj, în chiar inima unui regim care a înspăimântat şi îndoliat lumea. De la accentele sumare, dar expresive, puse pe legătura strânsă a lui Stauffenberg cu familia sa (punctate cu multă căldură şi inteligenţă de Carice van Houten, pe care aţi văzut-o recent în Zwartboek / Black Book) până la traseul tuturor celor implicaţi în atingerea scopului şi la credinţa finalmente fanatică a lui Stauffenberg în adevăr şi dreptate, filmul este o pagină de istorie reuşit evocată. Riguros construit, inteligent filmat, cu o distribuţie remarcabilă (până şi mult criticatul interpret al lui Hitler, David Bamber, a reuşit o abordare anti-şablon a personajului) şi o coloană sonoră impresionantă, perfect sincronizată cu atmosfera şi mesajul filmului, Valkyrie nu este o capodoperă, ci un film comercial foarte bine realizat, charismatic şi tonic de urmărit.


Valkyrie / Operaţiunea Valkyrie, SUA, 2008.
Regia: Bryan Singer.
Cu: Tom Cruise, Kenneth Branagh, Bill Nighy, Tom Wilkinson, Carice van Houten, Thomas Kretschmann, Eddie Izzard, Terence Stamp, David Bamber.


Regia: Bryan Singer Cu: Tom Cruise, Kenneth Branagh, Bill Nighy, Tom Wilkinson, Carice van Houten, Thomas Kretschmann, Terence Stamp

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus