Hotnews.ro / mai 2010
Festivalul de film Cannes, 2010
Cele două filme româneşti prezentate până acum la Cannes (Marţi, după Crăciun în regia lui Radu Muntean şi Aurora în regia lui Cristi Puiu) se bucură de cronici preponderent pozitive în presa străină de specialitate. În seara zilei de 14 mai 2010 a avut loc şi petrecerea românească, de la care echipă filmului Aurora a lipsit, fiind prezentă la propria-i petrecere. Ceilalţi români de la Cannes s-au întreţinut la un pahar de vin la restaurantul Rado Plage, în timp ce afară se umpleau saci cu nisip pentru a preveni efectele unei a doua furtuni, după cea de săptămâna trecută.

"Impresionante filmări din mână şi o superbă folosire a ecranului lat" sunt în opinia revistei Variety cele mai notabile elemente ale filmului lui Radu Muntean, Marţi, după Crăciun. Cronica semnată de Jay Weissberg mai remarcă "dialogurile excepţional de naturaliste", deşi cam multe, imaginea remarcabilă a lui Tudor Lucaciu, precum şi "excelentul meşteşug" care recomandă filmul pentru selecţionerii festivalurilor. "Aşa cum a făcut şi în Boogie, Muntean se rupe de percepţia generală asupra filmului românesc, oferind solide personaje middle-class ale căror vieţi sunt cu nimic diferite de cele ale majorităţii europenilor. Acest lucru creează o universalitate fericită, care îi permite autorului să găsească un sol fertil într-un mediu banal, prin povestea unui bărbat obişnuit care se întreabă dacă (şi cum) să-şi schimbe viaţa."

Pentru Jay Weissberg cea mai reuşită scenă a filmului e cea a mărturisirii, chiar dacă ea se petrece la o oră după ce începe filmul, remarcând felul în care Muntean "susţine scenă, fără să taie, coregrafiind posturile cuplului şi respectând profilurile şi, respectiv, lumina, dându-le în aceleaşi timp ocazia actorilor să-şi găsească ritmul."

Nemulţumirea lui Jay Weissberg se referă la faptul că personajul lui Mimi Brănescu nu e suficient de bine construit şi că Muntean nu s-a concentrat mai mult pe cele două personaje feminine - cele două actriţe care le interpretează, Mirela Oprişor şi Maria Popistaşu, descurcându-se mai bine în opinia sa - decât Mimi Brănescu.

În Screen Internaţional filmul lui Radu Muntean are iarăşi o cronică pozitivă, deşi criticului Dan Făinaru i-a displăcut faptul că povestea nu e prea originală şi că nu îţi dă senzaţia de urgenţă care să scuture publicul. "Interpretările foarte bune şi sensibile ale lui Mimi Brănescu, Mirela Oprişor şi Maria Popistaşu, imaginea minimalistă şi fluentă - dar dialogul super-abundent -, ar fi trebuit să ducă la o dramă emoţională puternică, ascunsă în spatele banalităţii evenimentelor, dar din păcate acest lucru nu se întâmplă decât prea târziu."

Totuşi, criticul remarcă din nou că în momentul mărturisirii, "într-o serie de secvenţe foarte bine regizate şi interpretate, povestea ia foc, deşi publicul e scutit de cea mai dureroasă etapă, cea a divorţului, care ar trebui să aibă loc după finalul filmului."

Filmul lui Radu Muntean are în schimb o primire rece din partea publicaţiei The Hollywood Reporter, care sub semnătura Natashei Senjanovic consideră că filmul nu e "nici original, nici impresionant", prevestind că nu va avea viaţă lungă nici la televiziune, nici pe DVD, deşi va avea ecou în festivaluri. "Actorii sunt buni, dar au puţine de făcut, lucru care uneori pare bizar. (...) Partea voyeuristică e atât de puţin exploatată încât, dacă n-am şti că Paul are o aventură, acţiunea de pe ecran ni s-ar părea foarte puţin importantă.(...) Din punct de vedere tehnic, Muntean şi operatorul Tudor Lucaciu folosesc aparatul de filmat cu mare clasă. Regizorul îi permite unui actor să iasă din cadru şi să continue să vorbească în vreme ce urmăreşte reacţiile altui actor, pentru ca apoi să nu mai revină la el."


Actorul Cristi Puiu exprimă o "furie îngheţată"

Aurora, de Cristi Puiu, prezentat în 14 mai 2010 tot în secţiunea Un Certain Regard, are o cronică foarte bună în revista Variety, semnată de acelaşi Jay Weissberg. "Aurora nu se preocupă de motivele din spatele crimelor, ci mai degrabă priveşte cu un ochi neutru deciziile din spatele acestor acte. Filmul este o înşiruire a deciziilor şi actelor care vin odată cu aceste hotărâri decât a consecinţelor lor. Este un film rece (şi lung), dar fără îndoială operă unui maestru. Totuşi, e puţin probabil ca filmul să aibă un mare succes de public. Aurora va fi cu siguranţă luat prin festivaluri şi cinematografe de artă, deşi sprijinul criticilor e posibil să nu fie la fel de solid ca altă dată.

Umorul negru din Moartea domnului Lăzărescu a dispărut şi sunt puţine lucrurile care l-ar putea face pe erou simpatic spectatorilor. Autorul a dorit probabil ca eroul, pe care îl interpretează impresionant, să fie uşor de recunoscut, şi poate sunt mai degrabă mecanismele care ne împiedică să ne identificăm cu un asemenea personaj. Puiu pare mai puţin preocupat de ideea de a plăcea decât de nevoia de a spune o poveste anume, iar spectatorii răbdători vor avea destul material la care să reflecteze, împreună cu recunoaşterea talentului şi a forţei de impact a filmului."

Jay Weissberg a apreciat şi performanţa actoricească a lui Cristi Puiu, despre care spune că "proiectează o atmosferă de furie îngheţată care e pe cât de îngrijorătoare pe atât de credibilă."

Pe de altă parte, cotidianul Le Monde vorbeşte despre "nebunia frumoasă" a lui Cristi Puiu ca titlu pentru un interviu cu cineastul român, pentru a titra într-un text despre filmele lui Puiu şi Muntean "două plonjeuri îngheţate în realismul întunecat al cinemaului românesc". Jacques Mandelbaum scrie în acest text: "Revelarea de către festival a acestui nou cinema românesc are totuşi nevoie de un public avertizat. Spiritul acestor filme a ştiut să seducă prin realismul său trivial, critică neiertătoare a neregulilor din societate, gustul pentru dezastrul macabru şi sensul absurdului.

Dacă e să ne luăm după aceste două noi filme, aceşti diavoli de români n-au renunţat la realismul lor întunecat, dar au redus în schimb umorul suprarealist care le permitea până acum să-şi atenueze amărăciunea. Acest lucru dă filmelor lor o radicalitate şi mai puternică."

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus