octombrie 2010
Festivalul Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo, 2010
"Luna noiembrie - luna SoNoRo", scrie pe pliantul galben împărţit jurnaliştilor care au participat marţi, 12 octombrie 2010, la conferinţa de presă organizată de Răzvan Popovici pentru promovarea Festivalului Internaţional de muzică de cameră SoNoRo 2010. E adevărat - festivalul aflat acum, în 2010, la cea de-a cincea ediţie, îţi poate schimba, dacă accepţi invitaţia artiştilor, perspectiva asupra unei luni de toamnă care nu pare să ofere altceva decât monotonie şi zile întunecoase.

Dacă luna noiembrie este luna SoNoRo, pentru Răzvan Popovici şi colegii săi, octombrie este, poate, cel mai solicitant moment, pentru că de el depinde reuşita deplină a eforturilor derulate de echipă de-a lungul a nu mai puţin de douăsprezece luni. Este luna în care Răzvan Popovici trebuie să fie în egală măsură un artist desăvârşit şi un organizator eficient; trebuie să se ocupe de pliante, afişe, stickere, invitaţi, program, conferinţe sau interviuri. Dar toate acestea, departe de a-l obosi, îi dau sentimentul liniştitor că mica sa bijuterie, festivalul aniversat în 2010, este pe drumul cel bun.

La conferinţa de presă desfăşurată în 12 octombrie 2010 la magazinul de muzică Senia au fost prezenţi, alături de organizator, următorii: Radu Enache - consilier în cadrul Ministerului Culturii, Corina Vasile - directoarea departamentului de Relaţii publice de la Raiffeisen Bank, sponsorul principal al evenimentului muzical, Andrei Carcea - artistul vizual care a realizat spotul din 2009 şi din 2010, şi Dragoş Lumpan - fotograful cu care SoNoRo colaborează anul acesta.

Răzvan Popovici ne-a vorbit, cu bucuria lui specifică, despre speranţele pe care le are în legătură cu ediţia actuală, pentru care face planuri de peste un an. Aşa cum povestea la întâlnirea de anul trecut, are certitudinea că, în realizarea unui festival de muzică, primii cinci ani sunt hotărâtori în stabilirea unei ţinute de prestigiu, care să devină imediat asociabilă cu un act cultural autentic. Era, deci, de aşteptat ca aceşti cinci ani, care au confirmat încă de mult mai devreme valoarea festivalului, să fie marcaţi cu fast.

Aşa că noiembrie va fi mai mult decât luna SoNoRo; va fi luna balului mascat pe care ni-l propun muzicienii. Pentru prima dată, festivalul are şi un titlu - "Un ballo in maschera" / "Bal mascat" şi toate concertele vor reflecta într-un mod unic această tematică. Probabil cea mai provocatoare invitaţie lansată de organizatorii deloc lipsiţi de imaginaţie este legată de concertul din 5 noiembrie 2010, care solicită din partea publicului, după cinci ani de încântări, ceva mai multă încredere decât până acum. Asta pentru că la concertul "Happy Birthday, SoNoRo!", susţinut la Palatul Bragadiru, nu se vor afla decât la faţa locului atât repertoriul serii, cât şi numele artiştilor. Cu suspans şi cu un scenariu, nu ne îndoim, foarte bine pus la punct, artiştii speră să-i cucerească spontan pe ascultătorii care nu trebuie decât să accepte jocul şi să se lase vrăjiţi fără niciun fel de informaţii anterioare. Un alt detaliu inedit al aceleiaşi seri constă în faptul că întreaga asistenţă va trebui să poarte... măşti! Cei care nu au misteriosul accesoriu în casele lor vor putea face rost de masca obligatorie chiar la Palatul Bragadiru.

Înainte de a da cuvântul invitaţilor săi,  Popovici a mai amintit cât de dificil a fost să se oprească la un număr limitat de lucrări care corespund tematicii alese şi a explicat legătura omogenă dintre concertele fiecărei seri. De exemplu, primul concert, din 1 noiembrie 2010, ce va avea loc la Palatul Cotroceni, se va deschide cu "Barcarole pentru cvartet cu pian, op. 108" de Camille Saint-Saëns, compozitor care va fi, de asemenea, în centrul sărbătorii muzicale din 6 noiembrie 2010, în concertul intitulat "Carnavalul animalelor", în care naraţiunile vor fi recitate de Marius Manole. Tot pentru concertul carnavalesc, cunoscutul compozitor Dan Dediu a compus o lucrare gândită special pentru festival, a cărei primă audiţie se va produce în acelaşi context - "Pirouettes pierotinnes".

A doua seară de concerte, "Masks by James Ensor", este inspirată din personalitatea şi creaţia pictorului flamand James Ensor, în ale cărui lucrări măştile şi carnavalul constituie o temă recurentă, perfect integrată astfel în estetica festivalului. Schumann şi Chopin, compozitorii sărbătoriţi în toată lumea în 2010, vor fi şi ei omagiaţi în cadrul mai multor concerte SoNoRo 2010. Nu va lipsi nici tradiţionalul concert, cu intrare liberă, susţinut de  şase tineri bursieri care au participat în primăvară la workshop-urile de la Cetate sau Montepulciano. După concertele de la Bucureşti, urmează un altul la Iaşi şi încă patru la Cluj, astfel încât Răzvan Popovici a menţionat faptul că nu există un concert "final" al festivalului.

Corina Vasile a subliniat motivele pentru care Raiffeisen Bank  susţine de câţiva ani festivalul şi încurajează parteneriatul pe termen lung cu SoNoRo, iar Radu Enache a reconfirmat sprijinul pe care Ministerul Culturii îl acordă organizatorilor. Ceilalţi doi invitaţi, amândoi artişti vizuali, au vorbit despre începutul colaborării lor cu festivalul; Andrei Carcea  a realizat, alături de o echipă restrânsă, videoclipul SoNoRo, atât în 2009, cât şi în 2010. Cu această ocazie, publicul prezent la conferinţa de presă a putut viziona filmul de promovare din acest an. În numai treizeci de secunde, spotul, care "nu a fost filmat nicio secundă cu camera", înfăţişează felul în care toate elementele materiale se unesc şi se contopesc prin vraja muzicii. Apariţia feminină de la final redă prin prezenţa ei elementele principale ale festivalului din acest an: vioara, întruchipând muzica, şi, desigur, nelipsita mască. "Fotoliul de tortură" din 2009 nu lipseşte nici el.

Dragoş Lumpan a povestit, cu multă pasiune, despre intersectarea fericită a unui proiect personal mai vechi cu SoNoRo. Aflat acum în mijlocul proiectului "Transhumanţa" (pentru care realizează şedinţe foto în Grecia), fotograful a dezvăluit că pasiunea sa pentru fotografiile abordând tematica măştilor şi motivele arhetipale datează de foarte mult timp; timp de şase ani la rând, a vizitat mai multe sate în care a fotografiat oameni îmbrăcaţi în păsări sau urşi, rezultatul fiind unul "sinistru", dar, cu siguranţă, cât se poate de convingător şi de plăcut din punct de vedere estetic.

La expoziţia care se va deschide sâmbătă, 30 octombrie 2010, ora 17.00, la Muzeul Ţăranului Român, nu vor fi însă prezente numai lucrările lui Dragoş Lumpan; alături de el, va mai expune şi Hiroshi Watanabe, din Los Angeles, ale cărui teme se încadrează, de asemenea, în atmosfera propusă de festival în 2010.

Festivalul SoNoRo vă aşteaptă, aşadar, începând cu 31 octombrie 2010, la o serie de concerte create special cu intenţia de a-i uimi pe cei care se întâlnesc pentru prima dată cu festivalul şi, pe de altă parte, cu dorinţa de a-i păstra aproape, într-o atmosferă de vis romantic şi de eleganţă specifică balului, pe mai vechii prieteni.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus