Acum c-am văzut cele nouă filme nominalizate, pot să confirm că 2019 a fost un bun pentru filme.
Mai întâi, aş vrea să mulţumesc onor Academiei pentru că a inclus filmul meu favorit al anului 2019 în nu una, ci două categorii care conţin cuvintele "cel mai bun film".
Că veni vorba de "international features" (în sfârşit, au găsit un nume decent pentru această categorie...), nominalizările sunt un cvintet care ilustrează excelenţa în cinematografia mondială actuală: un film polonez care e simultan pe placul publicului şi al criticilor, o poveste aspră din ghetourile Franţei, un "film by Almodóvar" care se ridică la nivelul titlurilor care l-au făcut un clasic în viaţă, şi o lovitură de graţie a unui maestru sud-corean care redefineşte genurile cinematografice.
Ce păcat că Greta Gerwig n-a prins un loc pentru regia lui Little Women şi că subtil-mocnitul The Farewell n-a fost recunoscut în nici un fel. Ce să mai zic de Lupita Nyong'o, care ar fi trebui să fi fost nominalizată de două ori (actriţă în rol principal şi rol secondar) pentru Us?...
Faptul că majoritatea actriţelor nominalizate pentru un rol principal nu joacă în pelicule nominalizate pentru cel mai bun film arată că Hollywoodul încă iubeşte filmele "de băieţi" (vezi 1917, Ford v. Ferrari, The Irishman sau Once Upon a Time ... in Hollywood).
Şi mai ştiţi ce iubeşte Hollywoodul?... Hollywoodul (din nou vezi nu una, ci două dintre nominalizările la cel mai bun film al anului).
Ca să-l parafrazez pe actorul John Cho care a co-prezentat nominalizările, numai necunoscuţi în lista de nominalizări pentru actor într-un rol secundar! Dar sunt convins c-o să mai auzim de alde Hanks, Hopkins, Pacino, Pesci şi Pitt în curând...
N-am vărsat nicio lacrimă (nici măcar una-ngheţată...) pentru excluderea lui Frozen II, dar m-am bucurat sincer pentru J'ai perdu mon corps / I Lost My Body şi Klaus!
Iarăşi, nu-i mare bai că Jennifer Lopez (Hustlers) şi Taron Egerton (Rocketman) n-au fost nominalizaţi. Ambii au demonstrat că nu-s nişte actori aşa de slabi cum au crezut unii şi ar trebui să continue să tragă tare să-şi depăşească limitările...
Cât priveşte nominalizările pentru cel mai bun cântec, mi-ar fi plăcut foarte s-o văd pe simpatica Jessie Buckley (din simpaticul Wild Rose) cântând Glasgow pe scena Oscarurilor...
Una din puţinele înlocuiri pe care le-aş face în lotul anunţat luni dimineaţă (13 ianuarie 2020) ar fi domnii R. Pattinson şi W. Dafoe - care au rupt locul în The Lighthouse - în locul Prea Sfinţiilor Sale Anthony Hopkins şi Jonathan Pryce - doi mari actori dar, în acelaşi timp, vorbind strict despre The Two Popes, doi pensionari care se plimbă printr-un parc...
În cele din urmă, mi-ar fi plăcut să văd Uncut Gems (care a avut o primire furtunoasă la Toronto International Film Festival) pe-acolo, pe undeva, dar nu ştiu al cui loc ar fi putut să-l fure, aşa că...
On with the show!
P.S.: Multe nominalizări (mai multe ca oricând...) sunt deja disponibile pe Netflix: American Factory, The Edge of Democracy, J'ai perdu mon corps / I Lost My Body, The Irishman, Klaus, Marriage Story şi The Two Popes.