noiembrie 2022
Festivalul Național de Teatru, 2022
Duminică, 13 noiembrie 2022, s-a încheiat a 32-a ediție a Festivalului Național de Teatru (FNT). Curatoriată de criticii de teatru Michaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu și Călin Ciobotari, ediția din 2022 a fost prima derulată în mandatul de președinte UNITER al scenografului Dragoș Buhagiar și prima întâmplată față în față după două ediții derulate online.

Rezum, mai jos, câteva motive de aplauze pentru FNT 2022 și câteva sugestii de îmbunătățire pentru viitoarele ediții. Acestea nu privesc calitatea propriu-zisă a spectacolelor, cât mai degrabă rama de desfășurare a evenimentului și criteriile generale de selecție.

Bile albe FNT 2022:

Ideea invitării spectacolelor realizate în străinătate, în stagiunea anterioară, de regizoare și regizori români mi se pare excelentă. Ea se cuvine continuată și, în măsură în care bugetul o va permite, însoțită de o contextualizare a impactului fiecărui spectacol în orașul / țara unde a fost produs, realizată prin discuții publice la care să participe, pe lângă regizor, critici, atât din țara respectivă și din România, și managerul teatrului-producător.

Afluența publicului la marea majoritate a reprezentațiilor arată că spectatorii bucureșteni nu și-au pierdut pofta și gustul pentru un teatru mai relevant, mai actual, mai direct, mai plin de idei și sentimente, pe scurt, mai valoros, decât cel care i se oferă, de câteva stagiuni încoace, de cele mai multe dintre teatrele locale, fie ele de stat, particulare sau independente.

Interesul studenților pentru spectacole a părut a fi încă și mai mare decât cel al publicului general (e o părere personală, bazată pe cozile de la intrare formate în mare parte din studenți), fapt înlesnit, printre altele, și de ideea prezentării, în cadrul FNT, a câte unui spectacol produs de facultățile cu profil sau secții teatrale din țară: UNATC și Univ. Hyperion din București, Univ. Babeș-Bolyai Cluj (Departamentele Român și Maghiar ale Facultății de Teatru și Film), Univ. din Pitești, Univ. de Arte din Târgu-Mureș, Univ. Lucian Blaga din Sibiu, Univ. Dunărea de Jos din Galați, Univ. Ovidius din Constanța, Univ. de Vest din Timișoara, Univ. Națională de Arte George Enescu din Iași).

Lansările de cărți și de reviste și târgul de carte de teatru organizat la Cărturești au fost mai mult decât binevenite. Ar fi fost de dorit ca volumele respective să fi fost disponibile pentru a fi frunzărite și cumpărate și in foaierele sălilor de la TNB, Bulandra și Odeon care au găzduit cele mai multe dintre spectacolele din festival.

Sugestii pentru un FNT 2023 mai bun ca anteriorul:

Inițiativa ducerii teatrului și celorlalte arte performative în școli generale și licee / colegii e excelentă și vine să acopere un gol enorm și o nevoie uriașă existente la nivelul Bucureștiului. Dar oare trebuie ea pusă în practică fix de-a lungul celor 9 zile cât durează FNT-ul? Nu e oare de preferat ca latura educațională a FNT-ului să se întâmple de-a lungul întregului an și ca, în timpul desfășurării efective a festivalului, ea să se deruleze în siajul spectacolelor prezentate pe scenele profesioniste?

Organizarea de dezbateri în multe dintre diminețile FNT e o altă idee care merită salutată cu mult entuziasm. Dar, ca și în cazul punctului anterior, nu ar fi oare de dorit ca, în majoritate, aceste dezbateri derulate de-a lungul celor 9 zile de FNT să se axeze / să pornească de la spectacolele prezentate în cadrul FNT? Răsturnând perspectiva, n-au fost prea puține / inexistente ocaziile când, în cadrul FNT 2022, oamenii (profesioniștii domeniului și publicul) au putut să vorbească despre reprezentațiile la care asistaseră?

Revăzând punctele de mai sus și citind argumentul curatorilor privind structura festivalului (de găsit aici), nu avem oare senzația unei aglomerări, a unei dorințe de a face multe, toate câte nu se fac într-un an, de-a lungul a 9 zile de festival? Poate că ar fi de dorit ca FNT să se inspire din exemplul festivalului de film documentar One World Romania și să organizeze evenimente de-a lungul întregului an. Dezbaterile pe teme relevante pentru lumea teatrală ar fi putea un astfel de tip de evenimente. Programele educaționale din școli și licee / colegii un altul.

Din punct de vedere al metodologiei de selectare a spectacolelor, am reținut, printre altele, două argumente ale curatorilor:
- "Din considerente pragmatice, imposibilitatea de a vedea și de a ști tot e o limitare pe care trebuie să o acceptăm cu luciditate. Pentru a implica în actul structurării programului chiar producătorii, adică teatrele, am solicitat instituțiilor de spectacole din România câte două titluri pe care le consideră relevante pentru a fi prezentate în FNT. Acestora li s-au adăugat spectacolele vizionate de fiecare dintre noi pe parcursul stagiunii".
- "Deși e un criteriu discutabil din perspectiva rigorilor de tip estetic, am ținut cont, fără a face compromisuri, de principiul ideal al unei optime distribuții geografice a performanțelor teatrale Am căutat un echilibru regional rezonabil în ceea ce publicul va viziona pe parcursul actualei ediții a FNT".

Poate că aceste argumente, folosite pentru construirea FNT 2022, ar merita revăzute când ne gândim la FNT 2023. Două titluri per teatru și spectacole selecționate echidistant dpdv așezare geografică a producătorilor pot fi cel mult două puncte de pornire. FNT nu e totuși Olimpiada în care fiecare țară are voie să trimită un număr limitat de sportivi. Sunt ani în care unele trupe rup și ani în care unele teatre nu produc nimic valoros. Sunt zone ale țării în care densitatea de teatre valoroase e năucitoare și zone în care bate vântul. Pentru stimularea acestora de pe urmă, se pot imagina programe ale UNITER sau activități conexe ale FNT.

În lipsa unei revenirii a pandemiei și a escaladării războiului din Ucraina, stagiunea 2022-2023 e de așteptat să fie una normală din punct de vedere al accesului la reprezentațiile teatrale. De aceea, nici o explicație nu va sta în picioare în fața absenței selecționerilor FNT 2023 din sălile / spațiile unde se desfășoară producțiile teatrale la zi. Mult-hulite în discuții publice sau private, înregistrările video își pierd, brusc, orice neajuns atunci când vine vorba de selecționarea spectacolelor la FNT sau de nominalizarea ori premierea din cadrul Galelor UNITER. Obiceiul acesta se cuvine să înceteze. Din respect pentru munca celor care produc spectacolele, se cuvine ca juriile să le vadă în spațiul unde au fost create sau măcar în reprezentații găzduite de festivaluri. Pentru asta, e vital ca UNITER să anunțe cât mai curând numele curatorilor FNT 2023 (care pot fi, desigur, aceleași cu cele de la FNT 2022) și ca aceștia să înceapă să circule prin țară. Din nou, ca și în cazul Galei UNITER, selecționerii ar trebui cunoscuți încă dinainte de începerea stagiunii supusă selecției (din luna august) și activitatea lor ar trebui publicată în condiții de deplină transparență la finalul stagiunii (în luna iulie, pe site-ul FNT, se poate afișa lista spectacolelor vizionate de juriu și preciza dacă a fost vorba de o vizionare live la sediu, live în festival sau online). După cum, pentru a nu perturba activitatea teatrelor, ar fi dorit anunțarea listei spectacolelor selecționate încă din iulie (cum se întâmpla în perioada pre-pandemică).

Ca și în cazul Galei UNITER, e nevoie de mai mult. De mai multe zile de FNT (măcar 10, dacă nu 15 ori 16), de mai multe reprezentații ale unui spectacol (minimum două per producție selecționată). Sigur, există constrângeri financiare, dar uneori prelungirea duratei FNT se poate face prin reducerea numărului de reprezentații dintr-o zi și prin mai buna punere în valoare a spectacolelor selecționate (vezi ideea discuțiilor și dezbaterilor pornind de la acestea, nu de la alte teme relevante, dar care pot fi abordate oricând în restul anului) și a artiștilor invitați (câte interviuri cu regizori, actori, dramaturgi, manageri implicați în producțiile selecționate ați citit în ultimele 2 săptămâni?).

Biletele pentru toate spectacolele și evenimentele FNT se cuvine să poată fi cumpărate de pe o unică platformă online și de la toate casele de bilete ale teatrelor-gazdă (atât cu cash, cât și cu card). De asemenea, ar fi mult mai simplu și mai civilizat dacă, adoptând și adaptând modelul TIFF, accesul în sală al invitaților și persoanelor acreditate se va face pe baza unui bilet cu valoare 0 lei, cu loc și rând, achiziționat de pe platforma online sau de la casa de bilete.

Promovarea în oraș și în online a FNT 2022 a fost cvasi-nulă. Din nou, e posibil să vorbim de motive financiare. În același timp, e bine să încercăm să schimbăm situația la anul.

PS 1: Discuția despre oportunitatea ca o ediție de FNT să aibă o anumită temă-umbrelă și despre când ar trebui anunțată tema (la începutul stagiunii / la anunțarea spectacolelor selecționate) merită și ea purtată. La fel, cea privind termenul național: merită păstrat / se cuvine înlocuit? În fine, are rost să devină FNT un festival competitiv, cu juriu competitiv & co? Sau măcar să se acorde premii ale publicului sau ale unui juriu de studenți și / sau de liceeni?

PS 2: Chiar observând o anumită aglomerare în programul FNT 2022, pe care nu mi-aș dori-o repetată în viitor, constat că eu însumi am pus multe în cârca FNT-urilor viitoare. Și nici n-am amintit de posibilitatea extinderii FNT în alte orașe.

Există o foame teribilă de evenimente. De turnee, de discuții, de ierarhizări. FNT nu le poate face pe toate. E nevoie de inventarea unui ecosistem care să permită circulația spectacolelor, trupelor, artiștilor, ideilor. Sună corporatist? E bine. Pentru că e nevoie de puțină rigoare organizatorică, de oleacă de planificare dezlipită de emoții și de hei-rup-uri care duc la epuizarea oamenilor ce muncesc ca nebunii 2 luni pentru a compensa neajunsurile unui întreg an și unui întreg sistem.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus