martie 2023
Gala Premiilor UNITER, 2022-2023
Am scris, pe 18 martie 2022, un mic text rezumând câteva propuneri pentru creșterea credibilității & reprezentativității Premiilor UNITER. Îl găsiți, așa cum a fost publicat atunci, accesând linkul de la finalul acestui material.

În cele ce urmează, pe fondul polemicilor ultra-tensionate prilejuite de anunțarea nominalizărilor pentru Premiile UNITER 2023, încerc o aducere la zi a ziselor propuneri. Nu am deloc pretenția că am adunat toate problemele care merită discutate. După cum nu sunt deloc sigur că discutarea și stabilirea unor concluzii privind aspectele enumerate mai jos vor rezolva toate / majoritatea problemelor. Sunt, totuși, încredințat că fără dezbateri ample pe aceste teme nu vom ieși din situația în care ne aflăm.

Probabil că cea mai bună cale de urmat este organizarea unor discuții publice (prin vocea directorului său interimar, Radu Nica, Teatrul Metropolis din București s-a oferit deja să organizeze o asemenea întâlnire, în cazul în care ea e inițiată de UNITER), cu participare cât mai largă și transmitere live online (da, e de așteptat ca aceste discuții să fie contondente), urmată de dezbateri în interiorul UNITER și de luarea unor decizii ale Senatului UNITER formalizate sub forma unui nou Regulament al Galei UNITER, publicat pe site-ul instituției în dezbatere publică, apoi optimizat și adoptat.

Desigur, propunerile de mai jos sunt aplicabile, eventual, edițiilor Premiilor UNITER începând cu cea din 2024. Pentru 2023, probabil că o soluție ar fi o ieșire publică consistentă, coerentă, răbdătoare, rațională, empatică, diplomatică, responsabilă, strategică a dlui Dragoș Buhagiar care să încerce, pe de o parte, să detensioneze atmosfera teribilă care s-a creat în jurul proximei Gale și, de pe alta, să inițieze procesul de clarificare și recâștigare a credibilității pe care îl vizează / visează și lista ce urmează.

1. Clarificarea aspectelor privind eligibilitatea spectacolelor:
Rezolvarea următoarei dileme: Spectacolele luate în considerare sunt exclusiv cele propuse de producători sau are juriul de nominalizări libertatea de a lua în considerare oricare spectacol care și-a avut premiera / minimum o reprezentație cu public în anul avut în vedere?
Publicarea, în fiecare lună ianuarie, a listei spectacolelor eligibile pentru Premiile din acel an.
Stabilirea soluției de urmat pentru situația în care un producător nu este de acord ca spectacolul său să fie luat în considerare pentru nominalizare (asta, desigur, în cazul în care juriul de nominalizări are libertatea de a alege orice spectacol).

2. Clarificarea aspectelor privind componența juriilor (de nominalizări și al Galei)
Numirea și publicarea componenței juriului de nominalizări cât mai din vreme posibil - ideal, la începutul fiecărui an (pentru jurizarea spectacolelor din acel an) / realist, măcar la 1 septembrie (pentru jurizarea spectacolelor din acel an).
Stabilirea, prin dezbatere publică, pentru membrii juriului de nominalizări și pentru cel al Galei, a unor criterii de integritate și a unor criterii privind evitarea conflictului de interese și publicarea acestora. Semnarea, de către fiecare membru al celor două jurii, a unei declarații privind evitarea conflictelor de interese.
Publicarea, la momentul anunțării nominalizărilor, a spectacolelor vizionate de fiecare dintre cele două jurii, cu precizarea dacă vizionarea a fost făcută în sala de spectacol sau online.

3. Clarificarea aspectelor privind eligibilitatea nominalizaților:
Stabilirea, prin dezbatere publică, a unor criterii de integritate pe care se cuvine să le respecte fiecare persoană nominalizată.
Lămurirea aspectelor privind eventuala incompatibilitate dintre funcția de președinte UNITER și / sau membru al Senatului UNITER și nominalizarea în cadrul Premiilor UNITER
Publicarea listei de nominalizări propuse de juriul de nominalizări doar după verificarea, la nivelul UNITER, a respectării criteriilor de integritate și incompatibilitate amintite mai sus.

4. Restructurarea categoriilor de nominalizări
Discutarea posibilității de mărire a numărului de nominalizări per categorie de la 3 la 5, lăsând la libertatea juriului de nominalizări posibilitatea de a reduce acest număr în cazuri particulare și la libertatea juriului Galei de a nu acorda un anumit premiu în cazuri particulare.
Discutarea posibilității de a introduce noi categorii competitive (mai jos, câteva propuneri):
- Cea mai bună piesă de teatru românească a anului (reintroducerea premiului pentru dramaturgie care nu a fost montată în prealabil, exclus la ediția 2023)
- Cea mai bună traducere
- Cea mai bună dramatizare
- Cele mai bune lumini / light design
- Cea mai bună coloană sonoră / univers sonor / sound design
- Cele mai bune proiecții video / video design
- Cea mai bună mișcare scenică / coregrafie într-un spectacol de teatru
Discutarea posibilității ca premiile să fie acordate mai degrabă unor colective de creație

Citiți aici "Cum s-ar putea îmbunătăți Premiile UNITER", un text publicat pe 18.03.2022.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus