Anul acesta (2023) am văzut la FNT spectacole care m-au pus pe gânduri în legătură cu reacțiile pe care un spectator le are la vizionarea unui spectacol. Am aplaudat la manifestarea doctrinei feministe și la expunerea mediului educațional de la țară. Mi-am reamintit cât i-am chinuit pe profesorii mei de-a lungul anilor, reproșându-le constant că modalitatea lor de predare este lipsită de morală și plictisitoare. Mi-am reamintit de situația femeilor de etnie romă, care sunt abuzate de bărbații lor. Am plătit un bilet ca să-mi reamintesc cât de horror poate fi lumea.
Au fost și spectacole care m-au intrigat într-un mod mai accesibil și fun, Catarina e a beleza de matar fascistas / Catarina și frumusețea de a ucide fasciști în regia lui Tiago Rodrigues și Exod în regia lui Oskaras Koršunovas. Ambele începându-și povestea din trecut, de la distanță față de prezentul ăsta crud, mi-au oferit libertatea de a fi sau nu de acord cu ideile promovate. Ficțiunea pe care s-au construit cele două spectacole a reușit să cuprindă mai mult adevăr și să stârnească mai multă mișcare colorată în public decât au reușit să o facă datoria de a fi de acord cu drepturile femeilor și ale profesorilor.
La spectacolul lui Tiago Rodrigues s-a aplaudat și s-a huiduit în ultima parte. La un moment dat o femeie s-a ridicat din public și a pus muzică la difuzorul telefonului pentru a obtura propaganda fascistului din piesă. Alți oameni s-au identificat după vizionare ca fiind fasciști, recunoscând asta cu zâmbetul pe buze. Reacțiile publicului au făcut din spectacol o experiență rară în România.
La spectacolul lui Oskaras Koršunovas, oameni din public s-au plâns că actoria lasă de dorit și o parte considerabilă au plecat la pauză. Spectacolul a durat peste 4 ore, așa că cei care au dorit să plece au avut două pauze la dispoziție. Poate că datorită tinereții mele n-am reușit să mă supăr pe drama românului în căutare de un trai mai bun. Am râs și am receptat fiecare minut al spectacolului cu atenție. N-a fost dificil, investiția scenografică, coregrafia și armonia dintre dificultățile românului din spectacol și accentele comice au făcut din vizionare o experiență la granița dintre "mai vreau să dureze" și "n-ar strica să mănânc niște pufuleți, dar sunt la teatru".
Probabil că FNT 2023 a însemnat pentru cei care au luat parte la el mai mult decât câteva gânduri despre spectator, dar pentru un tânăr student la regie a mai clarificat un pic ce fel de teatru vrea să facă.
(Denis Duma este student regie teatru, anul 1, UNATC)