aprilie 2024
Concertul Orchestrei simfonice și Corului Filarmonicii George Enescu din 29 martie 2024 a fost dirijat de Valentin Uryupin [1] și a avut în program Oratoriul Elias, op. 70, MWV A 25 de Felix Mendelssohn. Soliști serii au fost: soprana Diana Țugui [2], mezzosoprana Anastasia Lepeshinskaya [3], tenorul Omer Kobiljak [4] și basul Beniamin Pop [5]. Corul a fost pregătit de dirijorul Iosif Ion Prunner. Solo cor: sopranele Lavinia Mamot, Alina Bosovici, Irina Ionescu, altistele Ștefania Chițulescu, Geanina Munteanu, Natalia Băbuță, tenorii Ionuț Popescu, Florian Costea, Andrei Mihalcea, bașii Cristian Băbuță, Dan Macavei, Ștefan Lamatic și sopranista Diana Maria Dancu.


Felix Mendelssohn a creat trei oratorii pe teme religioase: Paulus op. 36, Elias op. 70 și a început oratoriul Christus (1847).

Oratoriul Elias - pentru soliști, cor mixt și orchestră - compus de Felix Mendelssohn după textul Vechiului Testament, este considerat cel mai important opus vocal-simfonic din secolul al XIX-lea (Hermann Kretzschmar). Însuși compozitorul scria despre creația sa, în 1838, libretistului său, Julius Schubring: "În fond, l-am imaginat pe Elias ca pe un profet adevărat din toate punctele de vedere, în felul în care l-am putea întâlni astăzi - puternic, zelos și, de ce nu, chiar agresiv, furios, clocotitor, în contrast cu lumea măruntă a Curților princiare sau a oamenilor lipsiți de importanță, până la urmă în contrast cu toată lumea, și totuși născut ca să fie purtat pe aripile îngerilor."

Prima audiție a avut loc la Birmingham, la 26 august 1846.

În Oratoriul Elias domină suflul liric izvorât din puritatea sentimentelor ce au călăuzit gândurile și acțiunile profetului Ilie, din cărțile Regi 1 și Regi 2, din Vechiul Testament.

Printre episoadele evocate, se numără învierea unui tânăr mort. Apoi, o întâmplare dramatică este cea în care este descris concursul zeilor, în care Iehova consumă o jertfă oferită într-o coloană de foc, în timp ce o succesiune de rugăciuni din ce în ce mai frenetice ale profeților zeului Baal a eșuat. Partea I a Oratoriului se încheie cu aducerea ploii în Israelul secetos, prin rugăciunile lui Ilie. Partea a II-a descrie persecuția lui Ilie de către regina Izabela, retragerea lui Ilie în deșert, viziunea lui despre Dumnezeu apariția, întoarcerea sa la lucrarea sa și înălțarea lui pe un car de foc la cer. Oratoriul se încheie cu profeții și laude.

Sub aspect muzical, lucrarea a fost compusă în spiritul baroc a lui Georg Friedrich Händel. Cu toate acestea, prin lirismul și utilizarea culorii orchestrale și corale, stilul Oratoriului Elias reflectă în mod clar abilitățile lui Felix Mendelssohn de compozitor romantic timpuriu.

Îmi amintesc interpretarea acestui oratoriu, pe aceeași scenă a Ateneului Român, în anul 2010, Orchestra simfonică și Corul Filarmonicii George Enescu, fiind dirijate, pe atunci, de Christoph Adt, iar soliști vocali erau: Irina Iordăchescu, Gabriela Popescu, Ruben Mureșan și Răzvan Georgescu. Mi-a rămas întipărită în memorie versiunea aceea romantică, plină de măreție, unitară și fidelă textului.

Și de această dată, la sala Ateneului am perceput frumusețea acestei muzici, monumentalitatea arhitecturii și maratonul interpreților angrenați cu trup și suflet. Am sesizat și câteva înnoiri regizorale: dublul cvartet din cor și terțetul erau amplasați în centrul ansamblului vocal, iar rolul îngerului era cântat de o sopranistă (diferită de soprana solistă). Soliștii vocali, în momentul în care aveau intervenții, își ridicau pupitrul, ca să-și vadă partitura, după care, îl coborau, când se așezau, ca să nu li se acopere chipul. De-a dreapta și de-a stânga scenei erau amplasate ecrane gigant, pe care publicul putea urmări textul tradus în română din limba germană (corul și soliștii cântau în original).


A fost un concert memorabil, profund mișcător, copleșitor, în care interpreții au oferit publicului comoara sonoră a muzicii lui Felix Mendelssohn, într-o versiune profesionistă. Iar dirijorul Valentin Uryupin a excelat, stăpânind gigantul aparat vocal-instrumental, precum și soliștii, dezvăluind semnificațiile amalgamate ale discursul muzical, cu dominanta sa de evlavie.


Impresionant începutul Oratoriului, cu vocea tunătoare a basului Beniamin Pop, în rolul profetului Ilie. El cânta cutremurător în prolog sentința: adevărat este că-n anii aceștia nu va fi nici rouă, nici ploaie, decât după cuvântul meu.


Iar Corul - personificând vocea poporului - răspundea prin plângere, rugăciune și legământ.


Amplul Cor al Filarmonicii George Enescu, pregătit de maestrul Iosif Ion Prunner, a răspuns cu maleabilitate intențiilor dirijorale ale lui Valentin Uryupin. Am remarcat pronunția clară, omogenitatea timbrală în cadrul compartimentelor, tensiunea creată dincolo de suflul dinamic și precizia sincronizării cu ansamblul orchestral și cu soliștii.

Ascultam fascinat cum duetele, recitativele și ariile se desfășurau într-un efluviu sonor covârșitor. Remarcabilă intervenția tenorului Omer Kobiljak, în rolul lui Obadia - mai marele Curții regelui Ahab și a reginei Izabela. Obadia, adept al credinței în Dumnezeul lui Abraham, Isac și Israel, îndeamnă la revenirea poporului la credință și la renunțarea cultului lui Baal.

În secțiunea Minunea trezirii, Dublul cvartet solistic vocal a intonat splendid, sub forma recitativului, cu referire la Ilie, căci El va porunci îngerilor să te păzească în toate căile tale.


Excepțională vocea mezzosopranei Anastasia Lepeshinskaya: profunzime, timbrul întunecat și registrul de piept, stăpânire perfectă a intonației, un vibrato cizelat, egal, rotund și o dicție impecabilă, toate aceste calități servind expresiei romantice, pline de dramatism.


În rolul văduvei, soprana Diana Țugui a exprimat printr-o expresivitate delicată și o dinamică progresivă rafinată, deznădejdea și neîncrederea în capacitatea făptuirii unui miracol, de către profetul Ilie. Ea spune: Ai venit la mine doar ca să aduci aminte lui Dumnezeu de nelegiuirea mea și să-mi omori astfel copilul?


În secțiunea Minunea focului, se auzea vocea tenorului Omer Kobiljak, în rolul regelui Ahab, care-l dojenea pe profet: Ilie, tu ești acela care-l tulburi pe Israel? Ascultam o voce cu greutate, dramatică și cu o culoare mai închisă, precis stăpânită.


Cât de frumos a sunat cvartetul vocal de soliști din cor, în rolul îngerilor! Ei cântau: Mila Lui ajunge până la cer, și toți cei ce nădăjduiesc în El nu vor fi dați de rușine.

În secțiunea Minunea ploii, dialogul dintre profetul Ilie și copil a constituit un moment extraordinar. Vocea plină de candoare a sopranistei Diana Maria Dancu (încă elevă, participantă la Programul School of Musical, al Operei Comice pentru Copii din București) a adus un aer efemer angelic. Iar rochia ei albă valida impresia.



Ilie îndeamnă copilul în repetate rânduri: suie-te și uită-te înspre mare și vezi dacă Domnul mi-a ascultat ruga; nu freamătă a ploaie? Iar Copilul răspunde de câteva ori negativ: Nu văd nimic, cerul e ca de aramă deasupra mea; pământul e ca de fier sub mine! Iar după ruga fierbinte a profetului, în sfârșit, Copilul anunță: Iată că se ridică, un mic nor din mare, ca o palmă de om. Cerul s-a înnegrit de nori, bate tot mai tare. Iar corul - reprezentând poporul - exclamă: Slavă Ție Doamne, căci ai scăldat pământul însetat. Râurile vuiesc și se umflă cu putere.

 Ca urmare a întrecerii, poporul îi va omorî pe slujitorii lui Baal, care s-au arătat neputincioși în înfruntarea cu Iehova.

Orchestra a excelat prin tumultul său sonor, care a susținut momentele de tutti, și prin acompaniamentul sensibil, fin dozat, al soliștilor. Viorile - cu pasajele lor dense și uneori învolburate, prin trăsături de arcuș frenetice (bariolaje) - au țesut un strat armonic consonant, însă plin de tensiune.


Violoncelele și contrabasurile au adus prospețime, prin intervențiile lor cu un timbru grav calitativ și prin conducerea frazei muzicale pline de noblețe.


După pauză, a urmat partea a doua a Oratoriului Elias. Atitudinea acuzatoare a profetului Ilie față de Ahab și regina Izabela se detașa. Totuși, Ilie are un moment de slăbiciune, este împovărat de răspunderea care i-a revenit și cere ajutorul lui Dumnezeu. Acel celebru Terțet al îngerilor - Sopran1, Sopran 2, Alto (Hebe deine Augen auf zu den Bergen / Ridică-ți ochii spre munți) - a fost un moment foarte emoționant. Îngerii îi vestesc lui Ilie că salvarea îi va veni din cer.


Iar corul cânta: și fiindcă Domnul a vrut să-l ia la cer, iată! A venit un car de foc cu armăsari de foc și s-a înălțat într-un vârtej la cer.

În secțiunea de încheiere a Oratoriului, intitulat Mulțumire și înștiințare, cvartetul vocal solistic intona: Veniți voi toți cei însetați, veniți de luați apă și aplecați-vă urechea, veniți la El, și astfel veți trăi în veci.


La final, în ovațiile și aplauzele puternice ale publicului, dirijorul Valentin Uryupin a mulțumit înclinându-se și apoi, a ridicat partitura Oratoriului, arătând cu modestie, că meritul este al compozitorului romantic german, Felix Mendelssohn, cel care în doar 38 de ani de viață, a compus peste 120 de lucrări, în toate genurile.
1809-1847
NOTE

[1] Dirijorul și clarinetistul Valentin Uryupin și-a finalizat ambele studii la Conservatorul de Stat din Moscova. Printre profesorii săi se numără Gennady Roshdestvensky și clarinetistul Evgeny Petrov; i-a asistat și pe Valery Gergiev și Vladimir Jurowski. A urmat de asemenea, masterclass cu dirijorul Kurt Masur. Valentin Uryupin este câștigătorul Concursului Internațional de Dirijori Sir Georg Solti, Frankfurt, Germania - 2017, laureat al Concursului Internațional Gustav Mahler, din Bamberg, 2016. Valentin Uryupin a colaborat ca dirijor invitat cu Orchestra Filarmonicii Slovene, New Japan Philharmonic, Tapiola Sinfonietta, SWR Symphony Orchestra, Orchestra della Toscana, Orchestra Filarmonica del Teatro Comunale di Bologna, Orchestra Sinfonica di Milano «Giuseppe Verdi», Danish National Symphony Orchestra, MAV Symphony Orchestra Budapesta și Philharmonie Zuidnederland. În calitate de dirijor de operă, a condus producții apreciate la Opera de Stat din Stuttgart și la Festivalul de la Bregenz (în 2019 și 2022). De asemenea, a fost invitat la Tiroler Festspiele Erl și la Brucknerhaus, Linz, Austria, la Festivalul de la Lucerna în 2021. În toamna anului 2021, Valentin Uryupin a devenit dirijor principal și director artistic al Operei Novaya din Moscova. A susținut concerte cu Orchestra Simfonică Academică de Stat Evgeny Svetlanov, Orchestra Filarmonicii din Sankt Petersburg, Orchestra Filarmonicii Ural și Orchestra Simfonică Națională de Tineret a Rusiei. Debuturile îl duc și la Phion - Orkest van Gelderland & Overijssel, cu care participă în turnee, la Theater Darmstadt, Germania, unde conduce un program orchestral și la Royal Symphony Orchestra din Sevilla, Spania. În plus, a lucrat cu Orchestra Filarmonicii Janáček, Orchestre de Chambre de Lausanne și cu Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern, cu care continuă să colaboreze la o înregistrare completă a lucrărilor pentru vioară ale lui Alfred Schnittke, cu Friedemann Eichhorn și Vadim Gluzman. În toamna anului 2021, Valentin Uryupin a devenit dirijor principal și Director artistic al Operei Novaya din Moscova. Acolo a prezentat două producții majore cu Die tote Stadt de Korngold și Cendrillon de Massenet, înainte de a demisiona. În calitate de director artistic al Orchestrei Simfonice din Rostov, din 2015 până în 2021, Valentin Uryupin a făcut din această orchestră una dintre cele mai renumite din Rusia. Pe lângă propria serie de concerte la Filarmonica din Moscova, orchestra condusă de el a fost invitată inclusiv la Brucknerhaus - Linz. În Rusia, Valentin Uryupin a avut, de asemenea, apariții frecvente cu orchestre importante, precum Orchestra Simfonică Academică de Stat Evgeny Svetlanov, Orchestra Filarmonicii din Sankt Petersburg, Orchestra Filarmonicii Ural și Orchestra Simfonică Națională de Tineret a Rusiei, pe care a dirijat-o ultima dată la Festivalul de la Lucerna în 2021. Timp de câțiva ani, a lucrat îndeaproape cu Orchestra Music Aeterna de la Opera din Perm, Rusia. În 2015, a fost Dirijor principal și Director Artistic al Orchestrei Simfonice din Rostov-pe-Don. În 2021, Valentin Uryupin a devenit Dirijor principal și Director Artistic al Novaya Opera din Moscova. În calitate de clarinetist, susține concerte și masterclass-uri în Europa, SUA., Japonia și Singapore. A câștigat numeroase concursuri de clarinet (München, Geneva, Gand, Beijing).
[2] Soprana Diana Țugui a studiat inițial vioara și flautul, apoi urmat cursurile de canto la Colegiul Național de Muzică George Enescu din București, cu profesoara Cornelia Șerban. A studiat la Universitatea Națională de Muzică la clasa de canto Sanda Șandru. A urmat un mastercalss cu Viorica Cortez. Din anul 2003, a fost solistă la Opera din Craiova. A câștigat premii la competiții precum: Concursul Ionel Perlea, Concursul Internațional de Canto Vox Artis, Sibiu, Concursul Internațional de Canto Wilhelm Stenhammar, Suedia, Concursul Internațional de Canto Jaume Garagal, Premiul Cea mai bună solistă a anului 2015 - Gala Operelor din Iași, iar în 2018 a fost distinsă cu Premiul Lia Hubic, la Gala Operei din Cluj-Napoca, și a devenit solistă a Operei Naționale din Cluj-Napoca. De asemenea, soprana Diana Țugui este invitată ca solistă la Badisches Staatstheater Karlsruhe, Germania. În anul 2020, a obținut titlul de Doctor în muzică la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, unde este lector universitar doctor, la catedra de Canto.
[3] Mezzosoprana Anastasia Lepeshinskaya a absolvit Academia de Stat de Muzică și Teatru din Krasnoyarsk. Din anul 2002 până în 2012, a fost solistă a Teatrului de Stat de Operă și Balet din Krasnoyarsk. Între 2012 și 2017, a fost solistă a Teatrului Academic de Operă și Balet de Stat Glinka din Chelyabinsk, iar din anul 2017 este solistă a Teatrului Academic de Operă și Balet de Stat Ekaterinburg. Cântăreața a lucrat la Opera și Balet Academic din Saratov, Teatrul de Stat de Operă și Balet din Astrakhan, Teatrul de Stat de Opera și Balet din Novosibirsk. A făcut turnee în Marea Britanie, SUA, Serbia, China și Thailanda. A câștigat numeroase premii la competiții naționale și internaționale, dintre care amintim: Concursului de cântăreți de operă Carlo Zampighi, Galeata, Italia, 2016, Premiului Lira de Aur, Celiabinsk, 2015, premiul I la Concursul de Voce al Festivalului de Muzică Sobinov, Saratov, 2014, Concursul Internațional Mihailov, pentru tineri cântăreți de operă, Cheboksary, 2011, Premiul I la Concursul Romansiada, Moscova, 2007.
[4] Tenorul Omer Kobiljak s-a născut în Bosnia și a crescut în Elveția. Între anii 2008 și 2013 a studiat cu David Thorner, la Conservatorul Winterthur, Elveția. Apoi, a studiat la Kalaidos Fachhochschule din Aarau, Elveția. Din 2010, a participat masterclass-uri susținute de Jane Thorner-Mengedoht, David Thorner și Jens Fuhr. În 2012, a primit Premiul I, cu distincție, la Concursul de muzică din Thurgau, Elveția. A câștigat de asemenea, Premiul pentru Cultură Rotary Club, 2010 și Premiul pentru Cultură Dielsdorf și Schrobenhausen-Aichach, 2010. A ajuns în sferturile de finală la Concursul Operalia - Cape Town, Africa de Sud, 2023. Din 2019 este membru al colectivului artistic al Operei din Zürich. A evoluat în cadrul Bregenzer Festspiele, 2016.
[5] Basul Beniamin Pop a studiat la Liceul de muzică Tudor Jarda din Bistrița, apoi a absolvit studiile de Licență și Master ale Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, la clasa de canto - Marius Vlad Budoiu. A fost inițial membru al Corului Operei și apoi solist al Operei Naționale Române din Cluj Napoca. În Germania, s-a perfecționat în cadrul Deutsche Oper am Rhein din Düsseldorf și Duisburg cu: Linda Watson, Peter Seiffert, Bo Skovhus, Helen Donath, și David Syrus. A devenit apoi membru al ansamblului de soliști. Revista Das Opernglas i-a elogiat calitățile vocale.
wikipedia.org/Elijah_(oratorio)
agenda.liternet.ro/Marcel-Frandes/Carul-de-foc-al-Profetului-Ilie-Oratoriul-Elias-de-Felix-Mendelssohn-Bartholdy

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus